Regler vid modellflyg

19 APR 2019 21:22
  • Uppdaterad: 19 APR 2019 21:22

Det nya försäkringsbrevet är nu klart och kommer inom kort att publiceras! Det innebär en hel del förenklingar i vårt modellflygande, inte bara i Sverige, utan i hela världen utan några begränsningar.

Tidigare krävdes att flygfältet skriftligen skulla vara godkänt av SMFF eller lokal klubbstyrelse. Detta krav är nu borttaget. I stället krävs att vi följer Transportstyrelsens regelverk TSFS 2017:110 eller de regler som gäller för de klubbar/flygfält som har godkänts av Transportstyrelsen att köra efter godkända lokala regler. Försäkringen gäller även för icke-medlemmar som vid "prova på"-arrangemang flyger dubbelkommando med en klubbinstruktör.

Vår olycksfalls- och ansvarsförsäkring gäller nu också även i resten av världen utan undantag. Dock krävs att vi följer respektive lands motsvarande regelverk för obemannade luftfarkoster. För att underlätta för alla som vill åka ut i världen och flyga finns länkar till ett flertal länders regelverk här

Skribent: Magnus Bernroth

Svenskt Modellflyg