Samtalen med Transportstyrelsen

2018-03-10 11:26
  • Uppdaterad: 2018-03-10 11:27

Nya luftfartslagen: Äntligen en första anledning att fira lite!

Vi två (Tomas Leijon och Ulf Höglin) som gör det huvudsakliga jobbet gentemot Transportstyrelsen (TS) i frågan om ett tillstånd/ackreditering för SMFF att sköta om det organiserade modellflyget som vi sysslar med på våra registrerade modellflygfält har i dag fått ett muntligt besked som vi bara måste delge er. Många (alla?) oroar sig för det höjdtak på 120 meter över fältet som råder för allt modellflyg. Ulf och jag identifierade redan tidigt detta som den svåraste nöten att knäcka med den nya luftfartslagen.
Vi diskuterade väldigt tidigt olika varianter att kunna lösa detta i våra informella samtal med TS för våra högflygande tävlingsflygare och andra som behöver nyttja lite mer av luftrummet. Vi har bollat några olika idéer med TS men till slut kom vi på följande: Flygfälten är ju begränsade till 120 meter (eller lägre om det ligger i en kontrollzon).
Vi låter dem även fortsättningsvis vara det, MEN! Vi möjliggör för de som behöver använda mer höjd att göra så genom att individanpassa medlemskortet! Dvs., om du är nybörjare och håller på och lär dig så är 120 meter tillräckligt men för din kamrat som tävlar i t.ex. Pylon, Imac, F3b etc. så gäller att han efter en utbildning kan få inskrivet på sitt medlemskort att hon/han får flyga högre!
I vissa fall kanske en spotter krävs, det återstår att se men det intressanta är att det är en utväg ur problematiken.

I dag fick vi ett preliminärt ok på våran idé från Transportstyrelsen!

Både Ulf och jag har nu varit och handlat varsin flaska bubbel då detta bara måste firas! Vi har alltså hittat en fullt rimlig väg runt höjdproblematiken. TS vet att vi är duktiga på det vi gör på våra modellflygfält och de vill att vi skall kunna fortsätta att göra det under kontrollerade former.

Med det nya medlemskortet som man får till telefonen om man vill så kan man alltså gå kursen (eller om den blir interaktiv, det vet vi inte ännu men vi jobbar på det) och redan veckan efter kunna skriva ut det nya tillståndet där det står att man får flyga högre! TS kommer att förbehålla sig rätten att avgöra om det finns några modellflygfält som är så olämpliga att de inte kan medge höghöjdsflygning, detta är ganska självklart och inget som vi kan påverka. Majoriteten av fält kommer troligen inte att utgöra några problem dock.

Sociala media

Ulf och jag har hållit oss borta från chattsidor om svenskt modellflyg under större delen av det här arbetet och kommer även fortsättningsvis att göra det. Skälet är helt enkelt att hade vi läst alla negativa trådar från alla domedagsprofeter som vet allting bäst så hade vi ledsnat för länge sedan och släppt hela projektet då det har krävt mycket av oss, våra familjer, ekonomiskt och inte minst semesterdagar.
Vi har bett er att flyga på som vanligt och ge er till tåls och de flesta av er har anammat detta vilket är mycket uppskattat. Vi behöver arbetsro och det får vi inte genom att sitta och svara på omöjliga frågor och halvsanningar hela nätterna, vi lägger den tiden på TS i stället. Av samma skäl vill jag ge er en uppmaning: TS behöver också arbetsro! De är inne i den största förändringen sedan flyget infördes i Sverige och det är inte bara modellflyget som påverkas, det är ALLT flyg! De klubbar som är anslutna till SMFF kommer att ombedjas att kartlägga sitt/sina aktiva flygfält i snartid.
Detta kompletta material är bråttom att få fram (och vi skall ta fram en mall åt er), detta skall sändas in till SMFF enligt mallen och sedan bifogas i våran skarpa tillstånds/delegationsansökan. SMFF SÖKER ALLTSÅ TILLSTÅND FÖR SAMTLIGA AV SINA ANSLUTNA KLUBBAR, DET GÖR INTE KLUBBARNA SJÄLVA TILL TS!
TS har problem med att telefonväxeln rasar pga enskilda modellflygare som ringer och ställer svåra eller omöjliga frågor, ni som är SMFF anslutna skall inte behöva göra det så hjälp dem med arbetsron. SMFF kommer i första stöten att kunna ordna rimliga tillstånd för nästan alla av sina klubbar. Det kommer säkert att dyka upp några specialfall som kräver ett omtag eller unik lösning men det får vi hantera när majoriteten har kommit igång efter det nya regelverket. Vi kan inte göra allt på en gång!

Hoppas att detta kan bringa klarhet och ge er en fingervisning att börja fundera på vilka flygområden, parkeringar, depåer etc. som skall in på eran flygfältsbeskrivning.

Fram med bubblet nu!

Med modellflygarhälsningar