Flygrace med drönare på tekniska muséet

2017-10-10 16:36
  • Uppdaterad: 2017-10-10 16:37

Under helgen 14-15 oktober fylls Tekniska museets luftrum av blixtsnabba radiostyrda flygfarkoster som tävlar om mästartitlar i MegaMind Drone Race 2017. Det är första gången tävlingen hålls inomhus på museet och det blir en unik chans för alla nyfikna att undersöka och uppleva drönarsporten på nära håll. MegaMind Drone Race 2017 genomförs lördag 14 oktober.

Det blir full fart i luften när Tekniska museet bjuder in några av landets främsta multikopterpiloter för att tävla mot varandra om titeln MegaMind Drone Champion. Hinderbanan i MegaMind förvandlas till en specialbyggd tävlingsbana där drönarna flyger fram med inbyggd kamera som direktsänder till förare och publik. Alla kan hänga med i kurvor och kraschar från marken och tävlingen kommenteras av radioprofilen Kjell ”Kjelleman” Eriksson.

Mellan tävlingsheaten kan besökarna träffa piloter, drönarentusiaster och lära sig mer om sporten drone racing. Föreningen Drone Sweden svarar på publikfrågor och under helgen kan besökare prova på att flyga drönare genom FPV (First Person View) eller i simulator. På lördag har du som besökare dessutom chans att vinna en racingdrönare med tillhörande hinder från Conrad (värde 2000 kr), mer information om tävlingen på plats.

Drönarsporten växer stadigt i popularitet över hela världen och Tekniska museet och Drone Sweden hoppas att MegaMind Drone Race blir en återkommande tävling och mötesplats. Årets MegaMind Drone Race genomförs i samarbete med teknik- och elektronikföretaget Conrad som har ett stort intresse för drönarsporten och ett eget lag (Conrad Racing Team) som skördat stora framgångar i DCL (Drone Champion League).

Lördag 14 oktober MegaMind Drone Race

11.00 – 12.00: Tävlingsomgång 1, kvalificeringar
12.00 – 13.30: Träffa piloter, drönarentusiaster och lär dig allt om sporten drone racing. Testa att flyga med som FPV-passagerare när piloterna övningsflyger inför nästa tävlingsheat.
13.30 – 14.30: Tävlingsomgång 2, kvalificeringar
14.30 – 15.30: Träffa piloter, drönarentusiaster och lär dig allt om sporten drone racing. Testa att flyga med som FPV-passagerare när piloterna övningsflyger inför nästa tävlingsheat.
15.30 – 16.00: Tävlingsomgång 3, final!
Ca 16.00: Prisutdelning

Söndag 15 oktober Aktiviteter i MegaMind kl 11-16

• Mingel: Träffa Drone Sweden och drönarentusiaster som visar och förklarar drönare och tillbehör. Lär dig hur man bygger, flyger och tävlar med drönare.
  • Simulator: Testa att flyga drönare i en simulator.
  • Filmvisning: Visning av drönarfilmer.
  • Flyguppvisning: Piloter flyger FPV-drönare och du som besökare kan åka med som passagerare genom bilden på TV-skärmar och i FPV-glasögon. Flyguppvisning varje hel timme under tio minuter (11-16.00).
Skribent: Magnus Bernroth

Dingwall funderar...