Försäkringen

2018-06-28 10:23
  • Uppdaterad: 2018-06-28 13:48

Försäkring i samband med modellflygning

På TS godkända fält

Från och med 1 juli 2018 så gäller SMFF:s försäkring på alla av TS godkända modellflygfält, både SMFF:s och RCFF:s, för SMFF:s medlemmar. Självklart så måste man minst följa fältets regler samt de gemensamma säkerhetsreglerna som SMFF och RCFF har enats om.

På fält godkända av egna klubben

Om den egna klubben via styrelseprotokoll godkänt ett annat tillfälligt fält/plats för flygning vid enstaka specificerade datum så gäller försäkringen. Även här måste de gemensamma säkerhetsreglerna följas. I dessa fall så gäller max flygvikt på 7 kg. Höjden i okontrollerad luft är 120 meter. I kontrollerad luft är det oftast 50 meter men i vissa fall är det bara 10 meter! För att kontrollera vad som gäller där ni avser att flyga så kolla på TS hemsida innan flygning.

RCFF meetings

RCFF har två meetings under helgen kring månadsskiftet juni/juli. För de SMFF medlemmar som avser att deltaga på dessa meetings, Ålleberg utanför Falköping och Hedlanda utanför Östersund, så gäller vår försäkring.

Tävlingar/meetings

Inga förändringar vad gäller tävlingar internationellt. Arrangörens regler gäller. Följ dessa och vår försäkring gäller.

Nationella tävlingar och meetings. Arrangören ansvarar för att luftrummet är säkrat via notam eller lokala överenskommelser med luftrumskontroll/TS. Viktigt är att alla nationella tävlingar och meetings är sanktionerade.

/ Anders Jonsson

Ordförande SMFF