Nyheter från RF

01 DEC 2018 11:18
  • Uppdaterad: 01 DEC 2018 11:18

Moms på hyra av anläggningar

Sedan ingången av 2016 har Skatteverket en ny syn på definitionen av korttidsupplåtelse av idrottslokal. Förenklat kan man säga att det som tidigare klassades som momspliktig idrottstjänst (korttidsupplåtelse av idrottslokal) numera ofta ses som momsfri fastighetsupplåtelse. Detta innebär att många föreningar gör fel idag och riskerar att omläggningen av deras redovisning kan bli väldigt kostsam.

Problemet kring moms och hyra av idrottsanläggningar är kopplat till att ideell sektor inte bedriver momspliktig verksamhet och är därför begränsad i sina möjligheter att kunna hyra lokaler på den öppna marknaden.

Nytt i IdrottOnline

Vid senaste uppdateringen i IdrottOnline ingick bl a ny design samt förändringar i ett par flöden i hur användaren skapar och hanterar sina avgifter i applikationen "Avgifter"

Se till att skicka in LOK-stödsansökan för hösten 2018 i tid

Vi påminner om att det går bra att redan nu skicka in föreningens LOK-stödsansökan för hösten 2018. Hösten omfattar aktiviteter bedrivna under tiden 1 juli – 31 december och sista ansökningsdag är den 25 februari 2019 men det går att skicka in ansökan redan nu. Det kan ju vara skönt att få det gjort i samband med att man avslutar säsongen så att ni inte riskerar att glömma det eller att bli försenad.
Skribent: Magnus Bernroth

Idrottens Hus, Skansbrogatan 7