Referat från förbundsmötet

2018-03-22 13:29
  • Uppdaterad: 2018-03-22 13:44

Referat från Förbundsmötet 2018

Lasse Ekstedt på kansliet informerade innan Förbundsmötet om alla problem med IdrottOnLine som har skapat mängder med extraarbete både för kansliet och de enskilda klubbarna. Han informerade också om det nya sättet att med Cardskipper hantera medlemskort och tävlingslicenser. Det blir en avsevärd kostnadsbesparing med det nya sättet liksom att snabbheten vid uppdatering, t.ex. vid nya licenser.

Roland Bredbäck öppnade därefter mötet. BO Samuelsson valdes till ordförande för mötet och Lasse Ekstedt till sekreterare. Anders Hellsen och Tomas Lejon utsågs till justeringsmän. Magnus Bernroth och Mikael Ingemarsson utsågs till rösträknare. Mötet ansågs stadgeenligt utlyst och röstlängden fastställdes.

Verksamhetsberättelsen presenterades och räkenskaperna genomgicks. 2017 har en mindre förlust om drygt 12 kkr. Revisionsberättelsen upplästes. Mötet tyckte att revisorernas reflektioner var väl hårda formulerade och revisorerna gjorde vissa omformuleringar. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2017.

Styrelsens förslag nr1 att utreda VO-Bredds organisation antogs. Därefter svävade mötet ut i diverse diskussioner om försäkringen och hur den gäller, t.ex. vid engagemang på olika uppvisningar, skillnaden mot RCFF:s försäkring, ansvaret hos lokala klubbstyrelser om oförsäkrade skulle flyga på fältet (vad nu detta hade med det avhandlade förslaget att göra?). Förslag nr 2, 3 och 4 antogs. Inga motioner fanns att behandla.

Styrelsen avstår arvoden. Verksamhetsplanerna från styrelse, VO-Elit samt VO-bredd fastställdes. Budgetförslaget fastställdes och medlemsavgiften för 2019 fastställdes till 420,- för seniorer och 100,- för juniorer.

Till ny ordförande valdes Anders Jonsson (1 år), till kassör omvaldes Lennart Andersson (2 år), till ordförande för VO-Elit valdes Per Findahl (1 år) och till vice ordförande nyvaldes Conny Ulvestaf (2 år). Till ordförande för VO-Bredd valdes Per Nilsson (1 år), och till vice ordförande valdes Jesper Hellström Östling (1 år). Till ledamot i VO-Bredd omvaldes Mikael Hansson (2 år). Till grenchef Radioflyg omvaldes Gunnar Broberg (2 år). Till Redaktör för Modellflygnytt omvaldes Mikael Hansson (2 år). Som representant till Flygsportförbundets valberedning omvaldes BO Samuelsson (1 år) och som suppleant omvaldes Kaj Johansson (1 år). Som Revisor 2 omvaldes Anders Ericsson (2 år) och som suppleant för denne omvaldes Ingemar Svensson. Till SMFF:s valberedning valdes Anders Hellsén (sammankallande) samt Esbjörn Forslund och Jan Odehag. Rolle Brebäck avtackades för sin tid som ordförande och grattades för sin nyligen firade 50 årsdag. Därefter förklarade ordföranden mötet avslutat.

Ulf Höglin och Tomas Leijon berättade därefter om deras jobb med Transportstyrelsen och ansträngningarna med att utverka tillstånd åt klubbarna att få flyga efter sina egna regler även efter 1/7 2018. Detta finns på pränt sedan tidigare här på hemsidan så jag tar inte upp det ännu en gång.

Vid pennan,

Magnus Bernroth