Hoppa till sidans innehåll

Börja modellflyga


Att lära sig flyga modeller själv        (sidan är under uppdatering)


Var hittar jag mer information om att komma igång med modellflyg?

  • Ta kontakt med närmaste modellflygklubb. De brukar vara duktiga på att ta hand om nybörjare och kan ge dig all vägledning du behöver
  • Googla och ta reda på vilka modeller just du vill lära dig flyga
  • Titta i kalendern och besök en tävling eller en hangträff

 

På biblioteken så finns det böcker om modellflyg. Här är några titlar på böcker som är bra:

  • Pilotskola för radioflygare av Håkan Davidsson
  • Bygghandbok för radioflygare av Håkan Davidsson
  • Flyg radiostyrt av Bosse Gårdstad
  • Bosse Gårdstad har dessutom en uppdaterad variant på DVD. Den hittar ni här: Bosse Gårdstad
  • RC Flygskola är en sida på nätet som går igenom hur man lär sig att flyga modellflygplan.

 

Ett plan för 300 kronor

 

X-Twin är ett litet flygplan som bara kostar 300 kronor. Det otroliga är att för dessa pengar så är det helt komplett. Det är gjort utav ett material som är i stort sätt oförstörbart. Det är bara 2 kanaler, gas och höger/vänster. När man svänger så styrs detta utav motorerna. Den ena motorn ökar och den andra minskar på varvtalet för att det skall svänga. Ger man mycket gas så stiger det, mindre så sjunker det. Att ha höjden på gasen gör att man inte kan använda detta för att lära sig att flyga större plan. Men det roliga med dessa plan är att barn i 6 års ålder klarar av att hantera det. Det går dessutom att flyga i en vanlig trädgård eller en gymnastiksal. Det är ett billigt alternativ för att kolla ifall sitt barn eller barnbarn är intresserad utav modellflyg.

 

Det skall dessutom tilläggas att många erfarna modellflygare har X-Twin som kul avkoppling. Man behöver nämligen inte bygga eller reparera dem, det är bara att ladda och flyga. 


Ska du lära dig helt själv så kan vi rekommendera en GWS Slow Stick. Fördelen med den här modellen är att den flyger så långsamt så att den inte går sönder även om man skulle krascha. För krascha kommer du garanterat att göra om du ska lära dig helt på egen hand. Nackdelen är att den är extremt vindkänslig och det måste vara nästan helt vindstilla när man flyger. Med medföljande motor så bör man välja ett batteri på 7 till 8,4 Volt. 6 till 7 celler NiMH eller 2 celler (7,4 V) LiPo så får man lagom med kraft. Denna modell är för lätt att flyga för att man skall kunna gå vidare med ett lågvingat plan efteråt. Man blir alltså tvungen att skaffa ytterligare ett högvingat plan innan man kan titta på lågvingade plan, ifall det skulle vara målet. Det är inte så dyrt som det låter. De dyra delarna i ett plan är servo, mottagare, fartreglage, batterier och sändare. Ifall man håller sig till samma storlek på nästa kärra så passar alla dessa prylarna till nästa plan också.

 

  

Utrustning till en Slow Stick:
Servo: ca 9 gram
Fartreglage bör klara 3-celler LiPo eller 12 celler NiCa/NiMh och minst 15 amper. Det bör max väga 20 gram, gärna runt 15 gram. Man kan ha ett mindre fartreglage men man har en tendens att vilja ha mer och mer kräm i modellerna. Ifall man då skall kunna återanvända detta reglage i nästa modell så bör man välja ett lite för stort.
Mottagare skall väga under 20 gram (gärna lägre vikt) och skall ha full räckvidd.
Batteri: LiPo 2-celler runt 1200 mAh eller NiNH 6 till 7 celler 600 till 1000 mAh.

 

OBS! Skall du ha LiPo batterier så läs igenom användarinstruktionerna. De är nämligen mycket brandfarliga vid felanvändning.

 

När man kan flyga en Slow Stick så kan man köpa ett vanligt nybörjarplan i Park Flyer storlek (upp till 600 gram). Man klarar sig då utan hjälp från skollärare med dubbelkommando. En Slow Stick har vingbelastning på 12 g/dm2. Nästa plan kan man gå upp till 25 till 30 g/dm2 i vingbelstning. Detta gör att planet kommer att flyga betydligt fortare jämfört med Slow Stick. Om man väljer en 40-trainer så behöver man fortfarande hjälp från en erfaren pilot. Anledningen är konsekvenserna ifall den skulle dimpa ner på fel ställe. Det är dessutom ganska svårt att landa en 40-trainer första gången. Anledningen är att den flyter ut så pass mycket att landningsbanan ofta tar slut innan den har hunnit landa. 


Park Fyer för nybörjare 

Det finns otroligt många högvingade plan som väger under 600 gram som är lämpliga för nybörjare. Så det är svårt att säga vilket man skall köpa. Ett plan som jag vet flyger bra är Kyosho Spree. Hur originalmotorn är vet jag inte eftersom jag har bytt den till en borstlös motor. Jag har använt detta plan som skolflygplan och det flyger även bra i lite hårdare vind (i alla fall med min kraftigare motor).

  

 

  

Kyosho Spree finns som komplett paket med radio och som löst plan där man kan välja vilken radioutrustning man vill ha. Man klarar dock inte av att flyga den här modellen första gången utan hjälp av en kunnig pilot. Men är man med i en klubb där man kan få hjälp så är detta ett utmärkt nybörjarplan.

  

 

 

 

Simulator

 

Att öva på en simulator är otroligt nyttigt innan första starten. Man kan säga att de första två flygtimmarna så lär du dig lika mycket på en simulator som att flyga ett riktigt modellflygplan. Innan man flyger ett modellflygplan så bör man ha lärt sig att dra rätt när det gäller höger och vänster. Man bör också kunna start och landning i simulatorn.

 

Vilken simulator skall man ha? Det finns att antal på marknaden att köpa och alla är faktiskt riktigt bra. FMS finns också som man kan ladda ner gratis. Den är dock betydligt sämre än de som kostar en slant.

 

 

Dubbeldeckare är mångas dröm att flyga. I en simulator har du möjligheten att prova många typer av plan. Dubbeldeckare är ett lagom svårt plan att flyga efter att man har lärt sig att flyga ett nybörjarplan.

 

  

Vad man bör kontrollera innan första flygningen på en modell som man inte har flugit tidigare


* Kontrollera att roderna går åt rätt håll, står neutralt och att de ger lagom med utslag


* Kontrollera att alla skruvar är åtdragna och att allt sitter fast: roder horn, landningställ, hjul, motor, propeller, servo och servo armar.
OBS! Skruvarna som du drar fast servona med skall du inte dra för hårt. Ifall du gör detta så kommer inte vibrationsdämparna (utav gummi) att göra någon nytta.


* Tyngdpunkten, ha aldrig tyngdpunkten för långt bak. Planet blir då instabilt och överreagerar vid varje roderutslag. Har du tyngdpunkten något längre fram än vad instruktionerna säger så är det däremot ingen katastrof. Planet kommer att förbli stabilt. Försök alltid att ha tyngdpunkten där det står på ritning, det är där planet kommer att flyga som bäst.


* Kontrollera radions räckvidd, fäll in antennen och gå minst 15 meter bort, helst betydligt mer. Läs din sändares instruktionsbok, där kan det stå hur långt du skall kunna gå med infälld antenn och fortfarande ha full kontakt med modellen.  Du skall fortfarande kunna styra roderna och roderna skall inte skaka. Kontrollera detta med gas och utan. Det finns små plan som inte har full räckvidd. Med dessa kan man inte gå 15 meter bort med infälld antenn, men man flyger å andra sidan inte så långt bort med dem som med stora plan.


  

Uppdaterad: 2015-05-13 16:15
SMFF på Facebook
  
FSF webshop
 
 
 
   
  

Antal besökare på sajten:

 

Kom med synpunkter på sajten!

Postadress:
Sveriges Modellflygförbund
Svenska Flygsportförbundet, Idrottens Hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Riksidrottsförbundet, Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46 10 476 54 71
E-post: This is a mailto link

Se all info