40-trainer

Det vanligaste sättet att lära sig är fortfarande med en 40-tainer och en 2-takt glödstiftsmotor på 6,5 kubik. En 40 motor är på 6,5 kubik, därav namnet på storleken på modellen. Vingspannet på dessa modeller är 1,5 till 1,6 meter och kroppen är bygd som en låda. Detta gör dem både billiga och enkla att reparera. Dessa modeller är otroligt stabila i luften och tål ganska mycket vind. När man har kommit lite längre så går det att göra looping, rolla och många klarar även av att flyga inverterat. Nackdelen med en såhär stor modell är att du måste flyga tillsammans med en lärare i början. Den kräver också en riktig start- och landningsbana. Det ställer i sin tur krav på att du har tillgång till bil så du kan transportera den till och från fältet. Vilken 40 trainer skall man köpa? Den här konstruktionen är ganska gammal och beprövad och alla ser nästan lika dana ut. De har således ungefär samma flygegenskaper så det har ingen större betydelse vilken utav dem du väljer.

På bilden ses ett mindre nybörjarplan med en 15 motor.

Uppdaterad: 2014-09-26 13:21
Skribent: Jonny Carlén