Vad bör man kontrollera innan man flyger?

* Kontrollera att roderna går åt rätt håll, står neutralt och att de ger lagom med utslag

* Kontrollera att alla skruvar är åtdragna och att allt sitter fast: roder horn, landningställ, hjul, motor, propeller, servo och servo armar.
OBS! Skruvarna som du drar fast servona med skall du inte dra för hårt. Ifall du gör detta så kommer inte vibrationsdämparna (utav gummi) att göra någon nytta.

* Tyngdpunkten, ha aldrig tyngdpunkten för långt bak. Planet blir då instabilt och överreagerar vid varje roderutslag. Har du tyngdpunkten något längre fram än vad instruktionerna säger så är det däremot ingen katastrof. Planet kommer att förbli stabilt. Försök alltid att ha tyngdpunkten där det står på ritning, det är där planet kommer att flyga som bäst.

* Kontrollera radions räckvidd, fäll in antennen och gå minst 15 meter bort, helst betydligt mer. Läs din sändares instruktionsbok, där kan det stå hur långt du skall kunna gå med infälld antenn och fortfarande ha full kontakt med modellen.  Du skall fortfarande kunna styra roderna och roderna skall inte skaka. Kontrollera detta med gas och utan. Det finns små plan som inte har full räckvidd. Med dessa kan man inte gå 15 meter bort med infälld antenn, men man flyger å andra sidan inte så långt bort med dem som med stora plan.

Uppdaterad: 01 SEP 2009 19:55
Skribent: Jonny Carlén