Vad ska jag välja för flygplan?

Det skall vara ett högvingat plan (vingen sitter ovanför kroppen). Kroppens vikt blir som en köl på en båt och gör att den stabiliserar sig själv. Man brukar förstärka den här egenskapen med att ha en V-form på vingen. När vingen har V-form så är vingspetsarna högre upp en mittendel på vingen. Står du framför planet så ser du att vingen inte är plan utan är formad som ett V.

Många som börjar med modellflyg vill ha ett plan från andra världskriget. Spitfire och Mustang står ofta högt upp på önskelistan. Dessa planen är riktigt svårflugna och är definitivt inget för nybörjare. Men det är ingen omöjlig uppgift att bemästra dessa skönheter. Men man får ta det steg för steg. Först en högvingad trainer, sedan en lågvings trainer. Först därefter så klarar man av att bemästra en Warbird.

Innan man köper ett plan finns det några frågor man bör ställa sig själv:

Vill ni gå med i en klubb eller vill ni flyga hemma vid huset? Den frågan är avgörande för vilket plan man skall skaffa sig. Det normala är att man går med i en klubb och tar flyglektioner med dubbelkommando. Men det finns så pass lättflugna plan så att man kan lära sig helt själv om man så skulle vilja. Man bör tänka på att större plan kräver en riktig start- och landningsbana. En viktig faktor som man skall ta hänsyn till är om man har tillgång till bil eller annat transportmedel, så man kan ta med sig planet till flygfältet. Om man inte har det så kan ett mindre plan vara att föredra. Det kan man nämligen flyga på närmaste äng.

Bild: Mini Piper från Graupner

Uppdaterad: 2009-09-01 19:45