Regler om First Person View

Rapport från Nordiska modellflygmötet februari 2009.

Flygning med modeller enligt principen First Person View (videolänk från planet) ska ske enligt följande regler i Norden:

1.      Maximala avståndet till modellen begränsas till det visuella siktavståndet (utan hjälp av kikare)

2.      Piloten som styr modellen ska till sin hjälp ha medhjälpare som kan ta över kontrollen i händelse av något problem

3.      Modellens färdväg ska begränsas till modellflygplatsen och det godkända flygområdet

4.      Maximal vikt på modellen begränsas till 7 kg

5.      Endast radiostyrningsutrustning på 2,4 Ghz får användas.

Dessa regler ersätter inte svenska nationella eller lokala regler för utnyttjande av luftrummet eller bestämmelser för fotografering från luften.

Uppdatering 2014-02-26

Efter att ha uppmärksammats på ett antal frågeställningar, önskningar och egna tolkningar av gällande regelverk för FPV-flygning har SMFF och RCFF gemensamt valt att klargöra vad som gäller.

FPV-Flygning

Utbudet av färdiga, fungerande FPV-maskiner är i dag stort och utrustningen blir allt billigare och bättre. Även på leksaksmarknaden exploderar det fullständigt av bättre och bättre modeller och utrustning.

Australien och Asien har, utan konkurrens, den snabbast växande marknaden av fjärr/radiostyrda farkoster. I Australien tävlar man exempelvis med multikoptrar med och utan FPV. Inom en snar framtid kommer det med största sannolikhet att vara en godkänd tävlingsklass inom FAI/CIAM.

Sedan många år har både SMFF och RCFF i stort sett samma inställning till och regler för framförandet av FPV-farkoster. Det innebär också att om FPV-flygning utövas enligt förbundens regelverk så uppfylls även transportstyrelsens krav.

Det finns i dag två platser i Sverige där det, med stora restriktioner, är tillåtet att bedriva flygning bortanför ”line of sight” med professionella UAV’er. Det är på FMVs raketskjutfält i Vidsel samt utanför Karlsborg där försvarsmakten bl.a. flyger med UAV-03 Örnen. Verksamheten med förarlös farkost omgärdas av ett rigoröst säkerhetsarrangemang.

SMFF och RCFF har, mot bakgrund av Transportstyrelsen regelverk för civil luftfart, inte möjlighet att försvara verksamhet som inte uppfyller kraven i SMFF/RCFF’s regelverk. Dvs flygning bortom ”line of sight”. Med "line of sight" menas att modellen är klart synbar utan hjälp av kikare eller liknande hjälpmedel för pilot eller pilotmedhjälpare.

Vad gäller försäkring så innebär en FPV-maskin ett helt nytt läge där försäkringsbolagen måste göra en helt ny riskbedömning och ta fram en ny försäkringspolicy. Det finns i dagsläget inget försäkringsbolag i Sverige eller på den internationella marknaden som skulle försäkra flygning bortanför ”line of sight”.

Stockholm 2014-02-26

För SMFF Roland Brebäck, Ordförade VO-Elit
För RCFF Richard Bokström, Säkerhetsansvarig

Det finns inget album kopplat till denna sida.

Dingwall funderar...