Aircombat

Vad är AirCombat?

En tävlingsform med radiostyrda modellflygplan med förebild från andra världskrigets luftstrider. Modellens förebild ska vara ett jaktplan byggt mellan 1935-1945. Modellflygplanet ska vara i skala 1/12 och väger då ca 1 kg.

inuti_en_maskin

Storlek från vingspets till vingspets är ca 1 meter. Motorn är 2.5 ccm eller 3.5 ccm beroende på planets storlek. Även elmotor kan användas. Tävlingsmomentet består i att med hjälp av propellern på den egna modellen klippa av den 12 meter långa pappersremsa (kallad streamer) som fästs baktill på varje flygplan. Upp till sju piloter tävlar i varje heat och det ställer givetvis stora krav på piloten som dels måste undvika att "bli klippt" och dels måste jaga poäng genom att klippa de andra modellernas streamer. Man får även pluspoäng för flygtid, samt för kollision. Minuspoäng dras när man får sin egen streamer klippt eller om man passerar säkerhetslinjen. Varje heat pågår 7 minuter.

Tävlingen består av tre heat följt av en final. Till finalen kvalar de 7 bästa piloterna. Den pilot som har högst poäng efter finalen vinner tävlingen.

Säkerheten är högt prioriterad. Publiken placeras minst 40 meter bakom "Säkerhetslinjen". Bakom denna linje får ingen modell flygas. Alla som vistas i området framför publiken måste bära hjälm.

Om du tycker detta låter spännande så kan du hitta väldigt mycket mer information om Aircombat på ACES hemsida. Klicka på den blå texten så hamnar du på ACES hemsida.

Uppdaterad: 2017-02-05 15:39
Skribent: Roland Brebäck