Friflyg EM 2016

19 AUG 2016 08:30
EM - Silver till F1A laget vid Friflyg EM i Zrenjanin, Serbien.
  • Skapad: 19 AUG 2016 08:30

Offeciella hemsidan för EM

Friflyg EM flygs  just nu i Zrenjanin, Serbien. I klass F1A tävlade från Norberg i det svenska laget Robert Hellgren och Per Findahl, lagets tredjeman var Anders Persson från AKM i Malmö. Hela svenska laget flög mycket säkert genom grundomgångarna och tog sig samtliga till final. Fyra lag hade samtliga tävlanden kvar efter grundomgångarna så finalen skulle inte bara avgöra de individuella placeringarna utan även lagmedaljerna. Eftersom hela 42 tävlanden var kvar efter grundomgångarna flögs finalen i två grupper. Både Robert och Per blev lottade till grupp A. Per och Robert gjorde mycket bra flygningar och klarade maxtiden på sex minuter. Anders flög i grupp B och skrapade ihop strax under 5 minuter vilket räckte till 24 plats. En avslutande final på 12 minuter flögs nästkommande morgon för de 14 tävlande som kvalificerat sig för sista finalen. Per kopplade sin modell tidigt i finalen, en bra flygning som tog mark efter 6 min och 23 sekunder. Robert missade sin urkoppling lite och fick ihop 4 min och 22 sekunder. Roland Koglot, Slovenien segrade överlägset med en flygning på nästan 8 minuter. Därefter blev det mycket jämnt. Det blev Israel på silver och bronsplats, Pers tid räckte till fjärdeplatsen, tre sekunder upp till brons och 8 sekunder upp till silvret. Robert slutade på elfte plats. Eftersom Israel flög bra i sisa finalen tog de hem segern i lagtävlingen, men Sveriges fina resultat gav en mycket meriterande silvermedalj i den 27 nationer stora lagtävlingen. Rumänien tog hem bronset.
I klass F1B hade Sverige  en sämre dag. Per Findahl och Bror Eimar, båda från Norberg, flög i laget tillsammans med Håkan Broberg, Gagnef. Bror tappade lite tid i sista flygningen. Per flög säkert och klarade alla grundomgångarna men svenska lagledaren och assisterande missade att kommunicera med varandra och hålla koll på tidtagarna, så tyvärr gjorde den missen att Per inte fick sin sista maxflygning godkänd, så det blev ingen final för Per. Håkan råkade ut för ett tekniskt fel på sin modell i andra finalen och slutade på 36 plats.
I F1C tävlingen flög Martin Larsson, Sländan, Tommy Eriksson, Gagnef och Eddy Astfeldt, Eskilstuna i det svenska laget. Tommy tappade futtiga 15 sekunder i första staren, medan Martin och Eddy maxade. Vädret car svårt men vi plockade luften bra. Tyvärr råkade Eddy ut för ett högerkast och missade en Max. Så till finalen tog sig Martin efter säkert flygande. Första finalen på sex minuter klarade Martin enkelt. I den andra finalen fick Martin ihop strax över fyra minuter vilket räckte till en mycket hedrande niondeplats. Ryssland på Plats ett och två.

Skribent: Robert Hellgren

Svenskt Modellflyg