IMAC

IMAC en snabbt växande gren i Sverige och Världen.

IMAC är en förkortning för International Miniature Aerobatic Club och är en stor gren för skalakonstflyg. IMAC har även spridit sig över världen och i dag är det 15-20 länder som flyger, 2006 drog vi igång IMAC i Sverige och körde på prov i två år. 2008 blev det en officiell klass och nu är det en officiell klass i alla de nordiska länderna samt Baltikum. Där har vi Rolf Meum i Norge att tacka för mycket, både med vår uppstart och det nordiska godkännandet.

IMAC är indelat i fem olika svårighetsklasser. Med början i Basic blir det allt svårare i Sportsman, Intermediate, Advanced och Unlimited. Utöver det finns även en showklass som heter Freestyle

Idag är IMAC i Sverige starkt på fram marsch och det är inte ovanligt att det är över 30 deltagare per tävling. Att IMAC blivit så populärt beror mycket på de olika klasserna där nybörjarna samsas med de duktigaste piloterna på samma tävling, detta ger många positiva spinn off effekter. Inte minst bidrar den sanna IMAC andan till att tävlings helgerna genomsyras av gemenskap och prestigelöshet, men i väl Pilotrutan är det stenhård konkurrens.

Svenska IMAC SM avgörs över sommarhalvåret i en serie av tävlingar där segraren i Högsta klassen utnämns Svensk mästare, i övriga klasser koras Riksmästare. De 3 bästa i varje klass formerar nästa års Landslag.

www.mini-iac.se som är IMAC Sveriges hem på nätet är ett dynamiskt och levande forum, här kan du hitta allt om IMAC så som regelverk, tävlingsanmälan, byggforum m.m

IMAC_grupp

IMAC Historia

Organisationen föddes ur intresset av att flyga aerobatic flygning med modeller som hade förebilder inom IAC tävlingar.
Gruppen som kom att bli IMAC bildades 1974 och hade 97st ursprungsmedlemmar.
Intentionen var att efterlikna fullskalans IAC (International Aerobatic Club) som på den tiden dominerades av dubbeldäckare, därav kallade man sig vid starten för National Sport Biplane Association.

1976 blev man associerade med IAC och blev då IMAC, d.v.s. mini-IAC. och nu 2014 körs det första IMAC VM i USA.

Uppdaterad: 2016-06-07 16:56