Linflygklasser (F2)

Linflyg

F2A : Linstyrda modellplan för hastighetsflygning. Med kolvmotor, det vill säga diesel-, glödstifts-, eller tändstiftsmotor. Modellen skall starta från marken. VM-klass.

F2B : Linstyrda modeller för konstflygning efter fastställt manöverprogram. Med kolvmotor, det vill säga diesel-, glödstifts-, eller tändstiftsmotor. Modellen skall starta från marken. VM-klass.

F2C : Linstyrda modeller för "Team-racing", lagtävling pilot & mekaniker över 10km (final 20km). Mellanladning för tankning krävs. Med kolvmotor, det vill säga diesel-, glödstifts-, eller tändstiftsmotor. VM-klass. En sammanfattning om de F2C-motorer som användes under VM i Norrköping 1996 finns i Modellflygnytt Nr. 1 1997.

F2D : Linstyrda modeller för "combat" - luftstrid med serpentin som skall klippas av motståndaren. Poäng ges för klipp och tid i luften. Med kolvmotor, det vill säga diesel-, glödstifts-, eller tändstiftsmotor. VM-klass.

Uppdaterad: 31 DEC 2009 13:31
Skribent: Bengt Lindgren