Konstflyg

Konstflyg består av F3A,F3P och IMAC

Vad är konstflyg?

När man har kommit över nybörjarstadiet så söker man ofta nya utmaningar. Looping och roll brukar vara de två första manövrar som man lär sig. Så man kan säga att nästan alla modellflygare flyger lite konstflyg även om man inte är med och tävlar.

Ifall fantasi tryter lite när man står och flyger och man vill göra fler manövrar, då kan vi rekommendera att gå in på www.F3A.se  och www.mini-iac.se även om man inte är intresserad av att börja tävla. Här hittar man deras flygprogram med många roliga krumelurer som man kan göra uppe i luften.

Lite närmare beskrivning utav vissa manövrar kan ni hitta på www.rcflygskola.se. Ifall ni är mer intresserad utav 3D-flygning så hittar ni instruktioner hur man gör olika manövrar på Blaine Austin.

F3A:

I F3A behöver modellen inte ha någon fullskala förebild. Man har med andra ord fria händer att konstruera planet hur man vill för att få just de flygegenskaperna man är ute efter. Det gör att F3A plan är extremt lättflugna. Det är däremot långt ifrån ett nybörjarplan. Men ett mindre F3A plan med 1,4 meter i spännvidd fungerar utmärkt som andra modell.

Max storlek på ett F3A plan är 2x2 meter och max 5 kilo. Plan flyger i allmänhet bättre ju större de är, så alla tangerar maxgränsen på längden. Däremot så brukar spännvidden vara något mindre. Detta för att få bättre egenskaper vid kvick roll.

F3A har 3 klasser:

F3A Sport: Detta program har de minst komplicerade manövrarna. Plan i 40 till 90 storlek är vanligast förekommande på tävlingar.

F3A Nordic:

Detta är vad det låter, vi har ett gemensamt flygprogram i Norden och även nordiska mästerskap. Programmet är lite svårare och kräver en lite mer erfaren pilot. På tävling så brukar de flesta ha fullstora F3A plan, men det går alldeles utmärkt med ett plan som är ca 1,7 meter långt också.

F3A:

Detta är den översta klassen och här flyger man ett program som FAI tar fram. Det är med andra ord samma program över hela värden. Det finns både europamästerskap och världsmästerskap. Sverige har 3 platser i dessa tävlingar och vem som skall få representera oss avgörs på våra nationella tävlingar.

Länk till F3A:s hemsida: http://www.F3A.se

F3P: Inomhus Konstflyg

Flygprogram 2012-2013

Finalprogram

Nystartad Hemsida:

F3P-C ett instegsprogram som är lite enklare, har Riksmästarstatus.

F6A: Aeromusical

Flygs med flygplan max 2x2m och 5kg.

Flyger till ett egen sammansatt 4 minuters progam till musik.

Har skapats för att kunna erbjuda en tävlingsklass som ger mer showfaktor. Den tävlas internationellt under sk World Air Games. Det finns filmer från WAG 2009 Turin på bl a. www.youtube.com

F6B: Inomhus Aeromusical

Man flyger till ett egen sammansatt flygprogram med musik med en flygtid på 2 min.

En kommande storstjärna: Marc Faulhaber 12 år

IMAC:

IMAC är en tävlingsklass som ursprungligen kommer från USA. 2006 kom den till Sverige och den finns även i vårt granland Norge. Här flyger man med plan som har skalaförebilder. Det är dock ej skala bedömning och man kan modifiera dem och göra avsteg från skalariktigheten med upp till 10 %. IMAC har ingen begränsning när det gäller storleken. Så många har riktigt stora modeller för att få så bra flygegenskaper som möjligt. På så här stora plan så är bensinmotorer den helt klart dominerande kraftkällan.

IMAC har 5 klasser plus Freestyle. I den lättaste klassen Basic så behöver man inte ha skala förebild. Detta gör att man kan ställa upp med en 40 trainer ifall man vill. I Freestyle så skapar man sitt eget program och flyger det till musik vilket är mycket publikfriande. Här är det även OK att ha med 3D-manövrar.

Länk till IMAC:s hemsida www.mini-iac.se

Uppdaterad: 2016-06-07 16:38