Frågor och svar

Under den här rubriken finns det möjlighet att ställa frågor till styrelsen i SMFF och även läsa svaren. SMFF har valt att inte ha något forum på sin förbundshemsida. Det finns helt enkelt inte resurser att hantera ett forum i dagsläget. SMFF hänvisar istället till www.svensktmodellflyg.se , där du som modellflygare hittar väldigt mycket information i ämnet.

Tanken med denna del av hemsidan är att klubbfunktionärer skall kunna få hjälp med olika frågor som gäller modellflygklubben och som kanske inte kan lösas på lokal nivå. Tveka inte att ställa frågor, förbundets förtroendevald finns till för er!

Naturligtvis går det bra att även som medlem att ställa frågor till förbundsstyrelsen. Dock måste det sägas att det kan bli ganska långa handläggningstider om alla enskilda medlemmar skriver direkt till oss i styrelsen. Därför önskar vi att du som enskild medlem först pratar med dina klubbfunktionärer innan du kontatktar oss.

Svaret på din fråga kommer att mejlas tillbaka till dig och om inget annat angivits kommer din fråga och förbundsstyrelsens svar att publiceras under en FAQ-del. Vill du vara anonym i FAQ-delen så går det bra.

När du skickar en fråga till förbundsstyrelsen vill vi att du uppger ditt namn, medlemsnummer, klubbtillhörighet och telefonnummer. Svaret kommer att skickas till den mailadress som frågan postades ifrån om inget annat anges.

Du måste också ange om du vill vara anonym.

Klubbar 2015

Nyköpings Modellklubb
Rättviks Modellflygklubb Fenix

Tävlingar

Vad betyder texten "Tävlingslicens: Alla" på medlemskorten?

Texten betyder att det vid tillfället för produktionen av medlemskortet inte var känt vilken tävlingsgren den aktive är aktiv i. Det endast betydelse för till vilken gren licensavgiften skall bokföras till. Det är alltid så att tävlingslicensen gäller all tävlingsverksamhet inom förbundet.

Anledningen att uppgiften inte är bekant är klubben vid ansöken inte angivit uppgiften. Det går inte ställa in IdrottOnline så att uppgiften är nödvändig. Vid årets slut går dock styrelsen igenom vilka licenser som omfattas av problemet och bokför licensavgiften enligt den aktives önskemål.

Dölj svar

När och hur byter man klubb?

Alla tävlande är medlemmar i en SMFF-ansluten klubb. Genom medlemskapet representerar man klubben i sitt tävlande.

Är man inte nöjd står det fritt för alla att byta klubb och detta sker huvudsakligen vid årsskiftet.

Under pågående säsong kan klubbyte normalt inte ske men kan godkännas av SMFF:s styrelse efter ansökan.

Saken regleras i Flygsportförbundets tävlingsregler, paragraf 3.1

Förbundets ekonomi

Hur finansieras SMFF:s verksamhet?

SMFF:s verksamhet är till största del finansierad av klubbarnas medlemsavgifter. När en förening bestämmer sig för att vara med i förbundet baseras klubbens medlemsavgift på antalet aktiva modellflygare i föreningen.

För tävlingsverksamheten utgår avgifter i form av friflyg- och linflyggrenarnas tävlingsavgifter, det vill säga en avgift som är en del av startavgiften. Inom radioflyggrenen utfärdas tävlingslicenser till en årlig avgift.

Utöver medlemsavgifterna finansieras delar av verksamheten både med generella och riktade anslag från Svenska Flygsportförbundet (FSF). Modellflygnytt genererar vissa intäkter i form av annonsering och prenumerationsavgifter.

Fördelningen intäkter 2010 diagrammellan dessa huvudgrupper varierar genom åren. Under år 2010 var fördelningen enligt diagrammet. Som synes är medlemsavgifter den betydande delen, cirka 1,5 miljoner kronor.

FSF avser här Flygsportförbundets generella anslag, cirka 350 tusen kronor. Elitbidrag omfattar ett riktat anslag vars syfte är att stimulera internationellt tävlande bland elitutövare, 150 tusen kronor.

Intäkterna relaterade till Modellflygnytt var annonser, prenumerationer och direktförsäljning, nära 100 tusen kronor.

Lika mycket, knappt 100 tusen kronor, drogs in på avgifter relaterade till tävlingar. Här avses både tävlingsavgifter, licensavgifter och rena startavgifter.

SMFF har ett visst sortiment av produkter till försäljning via kansliet vilket framkommer här.

Medlemsregistrering i IdrottOnline

Vi i klubben har registrerat våra medlemmar i IdrottOnline men vi inser inte riktigt hur vi skall betala. Hur gör man?

Förbundet skickar er inbetalningskort med vissa mellanrum.

Dölj svar

Vi har bytt styrelse i klubben och behöver nya inloggningsuppgifter i IdrottOnline för att administrera klubben. Hur gör man?

Om klubbens tidigare administratörer inte längre är tillgängliga behöver klubben en ny huvudadministratör.

Sådana örenden kan ej handläggas av Sveriges Modellflygförbund eller Flygsportförbundet. Kontakta Riksidrottsförbudnet direkt för detta ärende. Se http://www1.idrottonline.se/SkaffaIdrottOnline/ för mer information.

Dölj svar

Hur ändrar jag en medlems RC-Bevisnivå?

För att ändra RC-Bevis behöver man först ta bort det existerande RC-Beviset och sedan lägga in ett nytt.

För att ta bort ett RC-Bevis, klicka i den person som avses, och tryck på ”Avsluta licens”. Därefter skapa ett nytt RC-Bevis med de rätta uppgifterna enligt instruktionen.

Kansliet kommer att märka att en person fått nya uppgifter och skicka ut ett nytt medlemskort om de nya uppgifterna innebär utökade bevisbehörigheter. Om ändringen medför minskade behörigheter kommer inte uppgifterna ut på medlemskortet förrän nästa ordinarie medlemskortsutskick.

Dölj svar

Hur registrerar man flera individer till att tillhöra samma familj trots att dessa är folkbokförda på olika adresser?

SMFF hanterar familjeförhållanden genom att jämföra bokföringsadresser. Personer som är folkbokförda på samma adress kommer, om inget annat anges, att betraktas vara familjerelaterade och erhålla därmed familjerabatt.

Idag är det emellertid så att många med familjeliknande förhållanden inte är folkbokförda på samma adress. Det gäller särskilt barn med frånskilda föräldrar. För att dessa skall ingå i samma familj, registrera dessa med en särskilt angiven adress.

Gör enligt följande. Sök upp medlemmen i registret, under filken ”Medlemmar”:

Sök ut medlemmen vars adress skall justeras

Här anger vi den aktuella medlemmens namn, men det går också bra att endast ange delar av namnet eller inget namn alls och söka upp personen genom att bläddra igenom medlemslistan.

Nu angav vi namnet och fick möjligheten att välja medlemmen för redigering. Vi klickar på namnet.

Välj personen som skall redigeras

När medlemmens uppgifter dyker upp ser man att det finns en folkbokföringsadress knuten till medlemmen. Om vi vill att han skall, SMFF-mässigt, tillhöra samma hushåll som en annan person matar vi in denna adress i valet ”Lägg till adress”.

Välj att ange en egen adress istället för folkbokföringsadressen

När man lägge rtill en adress anger man en alternativ adress som fortsättningsvis skall betraktas vara personens kontaktadress. I detta fall önskar vi att personens kontaktadress skall vara densamma som hans mor har, "Skönflygande vägen 35", även om medlemmen ifråga är folkbokförd på annan plats.

Spara den nya adressen

Tillse att rutan ”Kontakta mig på denna adress” är ikryssad för den adress som skall vara aktuell. Som också syns är folkbokföringsadressen grå, vilket betyder att man inte kan ändra den. Den ändras endast genom justering av folkbokföringsregisret.

Tänk också på att adresserna kommer jämföras maskinellt, vilket betyder att stavning har betydelse. För att vara på den säkra sidan, klipp ut den aktuella adressen och klistra in den i dialogen ovan.

Avslutningsvis sparar vi den nya informationen genom att trycka på ”Avsluta och spara”.

Dölj svar

Var hittar jag fliken för medlemsregistrering i IdrottOnline?

För att komma åt klubbens medlemsregister behöver man först och främst logga in i IdrottOnline med hjälp av det användarnamn och lösenord man erhållit. Har du inte hittat inloggningssidan läs då hur man hittar klubbens sida i IdrottOnline.

När man väl loggat in kommer ett antal flikar att dyka upp längst upp i webbsidan. Medlemsregisterfliken syns inringad nedan.

Flikar i klubbens sida

Om filken inte syns har din användare inte tillräckliga behörigheter för att administrera medlemsregistret. Detta inträffar vanligen när klubben bytt administratörer och erforderliga behörigheter inte har överförts.

Det finns två sätt att komma tillrätta med problemet. Det enklaste för klubben är att den avgående administratören överför behörigheterna som det sista han gör. I IdrottOnline:s guide "Administrera behörigheter" framgår det hur man går till väga. Denna guide hittar man bland IdrottOnline:s manualer. Framför allt sidorna fem och framåt (i utgåva maj 2011) är intressant för att lösa detta problem.

I somliga fall är det inte möjligt för den avgående administratören att sköta dessa uppgifter. Isåfall får man kontakta IdrottOnline själva för att behörigheterna skall överföras. Detta kan man göra genom att ringa till IdrottOnline:s support eller skicka ebrev till klubbadministrationen på IdrottOnline.

Dölj svar

Hur får man medlemmarnas adresser att uppdateras automatiskt i IdrottOnline?

En av de mest rationella finesserna med IdrottOnline är att medlemmarnas adresser uppdateras automatiskt när personen ifråga flyttar. Det fungerar så att IdrottOnline importerar adressinformation varje månad från Statens Person och Adressregister (SPAR).

När en person flyttar kommer därmed adressen ganska omgående automatiskt att uppdatera sig automatiskt. Hur kommer man då i åtnjutande av denna finess?

Genom att söka fram en medlem och klicka på dess namn får man upp nedanstående dialog. Den faktiska adressen är i detta fall utsuddad för att skydda de oskyldiga, men här syns ändå ganska omgående att det finns två adresser registrerade. Dels finns den övre som är den adress som matats in och dels den lägre som är folkbokföringsadressen. I anslutning till respektive adress kan klubbens administratör välja vilken adress som skall gälla för denne medlem. I detta fall är det den manuellt angivna adressen som är förkryssad, se markeringarna vid "Kontakta mig på denna adress". För att få adressändringar automatisk till denne medlem, kryssa i den nedre "Kontakta mig på denna adress" och välj "Avsluta och spara".

SPAR-adress

Exempelkategori

Hur använder jag en FAQ?

En FAQ består av en sida av typen FAQ i grunden. Under denna mall skapar du sidor av typen FAQ-Fråga. På denna sida skriver du in både frågan och svaret. Svaret kan du sedan dölja och visa med hjälp av länken Visa svar/Dölj svar.

Dölj svar

Hur kategoriserar jag frågor?

Frågor kan du kategorisera under sidor av typen FAQ-Kategori. Du skapar kategorisidor under sidan FAQ och sedan skapar du frågorna under respektive kategori.