Foto: internet multikopter

Regler för flygning för multikopter "drönare"

Multikopter "Drönare"

Ett obemannat luftfartyg kan flyga av sig själv eller fjärrstyras av en förare på annan plats. Den vanligaste benämningen på obemannade luftfartyg idag är drönare. Andra  benämningar för obemannade luftfartyg är t.ex. modellflyg, UAV, UAS och RPAS.

Vilka regler som gäller och om det krävs tillstånd beror främst på vad drönaren ska användas till.

Råd och regler

Flyg inom synhåll

Flyg alltid så att du ser din drönare. För att undvika annan luftfart och inte vara en fara för andra på marken bör du inte flyga högre än 120 m eller längre bort än 500 m från dig. Samma regler som modellflyg

Visa hänsyn

En drönare låter och kan störa andra människor. Flyg där du inte stör någon och sprid bara fotografier på de som själva valt att bli fotograferade.

Håll avstånd till människor och djur

Se till att ha ett ordentligt avstånd, och flyg ALDRIG över folkmassor i till exempel parker, på torg, på festivaler och på idrottsevenemang där många människor samlas.

Håll koll på flygplatsernas kontrollzoner

Du behöver tillstånd för att flyga inom en flygplats kontrollzon, som ibland sträcker sig flera mil från flygplatsen. Se alla Sveriges kontrollzoner på drönarkartan som finns på Luftfartsverkets webbplats.

Bild över kontrollzonen för Bromma flygplats. Klicka på kartan för att komma till Luftfartsverkets drönarkarta.

Information till återförsäljare av drönare

Du som säljer drönare kan ladda ner Flyg säkert med din drönare och ge till dina kunder.

När behöver du tillstånd?

I vissa fall behöver du söka ett tillstånd för att flyga drönare. Dessa fall är när du flyger:

Utom synhåll

All flygning utom synhåll kräver tillstånd från Transportstyrelsen

På uppdrag, forskning och utprovning

Om du tjänar pengar på din flygning eller flyger på uppdrag måste ha du ett tillstånd från Transportstyrelsen.

I närheten av flygplatser

Om du vill ansöka om tillstånd att flyga inom en kontroll­zon kontakta närmsta flygplats inom det område du har tänkt att flyga. En drönare som flyger inom kontrollzonen för en flygplats utsätter flyget för stora risker. Flera gånger har flygtrafiken fått stängas av på Sveriges största flygplatser för att drönare flugits inom kontrollzonen.

I restriktionsområden

Det finns också restriktionsområden i Sverige där det är förbjudet att flyga, till exempel över fängelser, kärnkraftverk och nationalparker. När du flyger drönare är du skyldig att följa de lagar och föreskrifter som gäller för all luftfart.

Flygfotografering

För publicering och spridning av flygfoto måste Försvarsmaktens krav för detta följas. Information om spridning av flygfoto hittar du hos Försvarsmakten

Information om regler och tillstånd för kameraövervakning finner du hos Datainspektionen, samt på respektive Länsstyrelses webbsida.

Det är jätte viktigt att veta att er hemförsäkring inte gäller vid orsak till skada.

Är du medlem i SMFF är du försäkrad, men endast på godkända flygfält, ej i parker eller på kompisens gata.

Det är heller inte tillåtet att tävla om du inte är medlem i SMFF enl svensk lag

Uppdaterad: 2016-06-07 16:20
Skribent: Lova Bannister
Epost: This is a mailto link