Föreningsanslutning

Som medlem i Sveriges Modellflygförbund får föreningen ta del av gemen­skapen bland de svenska modellflygklubbarna. Sveriges Modellflygförbund är en del av Svenska Riksidrottsförbundets specialförbund för flygsport, Svenska Flygsportförbundet, med vilka modellflygklubbarna delar flygsportsliga och övergripande frågor.

För att kun­na bli an­slut­en gäller att för­ening­ens stad­gar inte skall stå i strid med Svenska Riks­idrotts­förbundets och Svenska Flyg­sport­förbundets såväl som Sveriges Modellflygförbunds stadgar. Om föreningen är ny­bildad vill vi tipsa om RF:s stadgemall för idrottsföreningar som tagits fram för att utgöra en utgångspunkt som är i enlighet med dessa regler.

Att vidare tänka på innan ansökan görs är att följande krävs för att medlemskap skall godkännas:

• Att föreningen är en registrerad organisation och har ett organisationsnummer. Ansökning om registrering görs hos Skatteverket
  • Att föreningen skall ha minst tio medlemmar. Dessa skall anges i ansökan.
  • Att föreningen skall ha en styrelse, vars ledamöter man anger.
  • Att ansökan skall innehålla föreningens stadgar och protokoll där beslut om ansökan är dokumenterat.

Ansökan görs till Svenska Flygsportförbundet i avsett webbformulär.

Uppdaterad: 11 MAR 2017 16:36

Idrottens Hus, Skansbrogatan 7