Frågor och svar

Under den här rubriken finns det möjlighet att ställa frågor till styrelsen i SMFF och även läsa svaren. SMFF har valt att inte ha något forum på sin förbundshemsida. Det finns helt enkelt inte resurser att hantera ett forum i dagsläget. SMFF hänvisar istället till www.svensktmodellflyg.se , där du som modellflygare hittar väldigt mycket information i ämnet.

Tanken med denna del av hemsidan är att klubbfunktionärer skall kunna få hjälp med olika frågor som gäller modellflygklubben och som kanske inte kan lösas på lokal nivå. Tveka inte att ställa frågor, förbundets förtroendevald finns till för er!

Naturligtvis går det bra att även som medlem att ställa frågor till förbundsstyrelsen. Dock måste det sägas att det kan bli ganska långa handläggningstider om alla enskilda medlemmar skriver direkt till oss i styrelsen. Därför önskar vi att du som enskild medlem först pratar med dina klubbfunktionärer innan du kontatktar oss.

Svaret på din fråga kommer att mejlas tillbaka till dig och om inget annat angivits kommer din fråga och förbundsstyrelsens svar att publiceras under en FAQ-del. Vill du vara anonym i FAQ-delen så går det bra.

När du skickar en fråga till förbundsstyrelsen vill vi att du uppger ditt namn, medlemsnummer, klubbtillhörighet och telefonnummer. Svaret kommer att skickas till den mailadress som frågan postades ifrån om inget annat anges.

Tävlingar

Vad betyder texten "Tävlingslicens: Alla" på medlemskorten?

Texten betyder att det vid tillfället för produktionen av medlemskortet inte var känt vilken tävlingsgren den aktive är aktiv i. Det endast betydelse för till vilken gren licensavgiften skall bokföras till. Det är alltid så att tävlingslicensen gäller all tävlingsverksamhet inom förbundet.

Anledningen att uppgiften inte är bekant är klubben vid ansöken inte angivit uppgiften. Det går inte ställa in IdrottOnline så att uppgiften är nödvändig. Vid årets slut går dock styrelsen igenom vilka licenser som omfattas av problemet och bokför licensavgiften enligt den aktives önskemål.

Dölj svar

När och hur byter man klubb?

Alla tävlande är medlemmar i en SMFF-ansluten klubb. Genom medlemskapet representerar man klubben i sitt tävlande.

Är man inte nöjd står det fritt för alla att byta klubb och detta sker huvudsakligen vid årsskiftet.

Under pågående säsong kan klubbyte normalt inte ske men kan godkännas av SMFF:s styrelse efter ansökan.

Saken regleras i Flygsportförbundets tävlingsregler, paragraf 3.1

Förbundets ekonomi

Hur finansieras SMFF:s verksamhet?

SMFF:s verksamhet är till största del finansierad av klubbarnas medlemsavgifter. När en förening bestämmer sig för att vara med i förbundet baseras klubbens medlemsavgift på antalet aktiva modellflygare i föreningen.

För tävlingsverksamheten utgår avgifter i form av friflyg- och linflyggrenarnas tävlingsavgifter, det vill säga en avgift som är en del av startavgiften. Inom radioflyggrenen utfärdas tävlingslicenser till en årlig avgift.

Utöver medlemsavgifterna finansieras delar av verksamheten både med generella och riktade anslag från Svenska Flygsportförbundet (FSF). Modellflygnytt genererar vissa intäkter i form av annonsering och prenumerationsavgifter.

Fördelningen intäkter 2010 diagrammellan dessa huvudgrupper varierar genom åren. Under år 2010 var fördelningen enligt diagrammet. Som synes är medlemsavgifter den betydande delen, cirka 1,5 miljoner kronor.

FSF avser här Flygsportförbundets generella anslag, cirka 350 tusen kronor. Elitbidrag omfattar ett riktat anslag vars syfte är att stimulera internationellt tävlande bland elitutövare, 150 tusen kronor.

Intäkterna relaterade till Modellflygnytt var annonser, prenumerationer och direktförsäljning, nära 100 tusen kronor.

Lika mycket, knappt 100 tusen kronor, drogs in på avgifter relaterade till tävlingar. Här avses både tävlingsavgifter, licensavgifter och rena startavgifter.

SMFF har ett visst sortiment av produkter till försäljning via kansliet vilket framkommer här.