Foto: Hans mamma Stort fält liten pilot, Hans 8 år

Fältregistrering nu öppen

21 SEP 2020 10:16
Enligt överenskommelse med TS öppnar vi fältregistret för en ny ansökningsomgång hösten 2020. Registret är öppet för nya ansökningar och uppdatering av befintliga. OBS att enligt vårt godkännande från TS är vi skyldiga att hålla uppdaterade uppgifter
  • Uppdaterad: 21 SEP 2020 10:16

Transportstyrelsens beslut
Transportstyrelsen beviljar er ansökan om godkännande av modellflygklubb (modellflygförening). Konstruktion, tillverkning, modifiering, underhåll, verksamhet och flygning med obemannade luftfartygssystem, som bedrivs inom modellflygklubben (modellflygföreningen), kan i stället för
Transportstyrelsens föreskrifter om obemannade luftfartyg (TSFS 2017:110) följa organisationens godkända stadgar och säkerhetsregler. Godkända stadgar och säkerhetsregler utgörs av ”Säkerhetsregler för modellflygning utomhus, ver 1.4.1, 27 juni 2018”, samt enskilda lokala fältregler. De modellflygfält som omfattas av detta beslut framgår av bilagan.
RCFF/SMFF ska ansöka om förändrat godkännande om ändringar görs i säkerhetsregler, lokala fältregler, eller i villkoren för respektive modellflygfält. Det samma gäller om något modellflygfält upphör. Såvida inte detta godkännande har återkallats har det ingen tidsgräns.
Detta beslut ersätter tidigare beslut i ärende TSL2019- 2400, tagit den 26 juni 2019. OS2O33SD
Registret är tillgängligt för ansökningar fram till 15/10 och TS kommer därefter att meddela beslut.

Skribent: Bengt Lindgren
Epost: This is a mailto link

Svenskt Modellflyg

Ventusky