Hoppa till sidans innehåll

Första svenska officiella rekordet med RC luftskepp!

08 APR 2022 16:54
Den 19 februari i år fick vi det första svenska officiella rekordet med RC luftskepp när Anna Grönvall från Södra Dalarnas Radioflygklubb körde distans i sluten bana med sin ”Piruetta” i BSM-hallen i Borlänge.
  • Skapad: 08 APR 2022 16:54

Rekordkategorin är F7b open, och där finns tre rekordklasser för inomhusflyg. Anna satsade på distansrekordet i sluten bana, vilket innebär att man ska köra så många varv som möjligt runt en 25-metersbana, helt enligt FAI:s uppsatta regler i Sporting Code. Vi intervjuade Anna efter rekordflygningen.

-Hur kom du på att du skulle satsa på just luftskepp Anna?

-Har du sett ett luftskepp? Ett luftskepp går ju inte att motstå när man inser att man ju faktiskt kan bygga modell av dem! Söta, charmiga och väldigt ostressande!

-Hur gick själva flygningen? Gick det som du tänkt?

-Nja, jag måste erkänna att luftskeppet kanske inte gjorde som jag sa… Först kunde den bara svänga vänster, och varken flyga rakt fram eller svänga höger. Efter lite meckande på plats, och ett… tja mindre vackert roder… så kunde den faktiskt få för sig att både köra rakt fram och svänga höger… ibland, men definitivt inte varje gång. Det finns så att säga en anledning till att den fick heta Piruetta. Eftersom den inte kunde hålla rak kurs så fick jag helt enkelt anpassa mig, och när den började svänga vänster var det bara att hänga med och tvärsvänga vänster så att den snurrade runt – och så parera när jag kom ur snurren. På det sättet gick det ändå att ta sig runt banan… även om den tillryggalade en betydligt längre flygsträcka än själva rekordet. Men skam den som ger sig!

-Är det mycket att tänka på när man ska sätta rekord?

-Ja, det är minst lika utmanande som själva rekordflygningen. Det gäller att man är noga med att läsa Sporting Code innan försöket – så att man inte missar en enkel liten detalj. Mycket av pappersarbetet måste vara klart innan själva flygningen. Sedan behöver man ragga folk som kan assistera och som har rätt behörigheter på sina licenser, för man behöver både olika typer av kontrollanter och ansvariga. Dessutom måste huvudkontrollanten (Directing official) vara skriftligen godkänd av Flygsportförbundet innan start. Sedan, efter rekordflygningen, kommer man till allt övrigt pappersarbete – och det är inte lite papper! Allt ska dokumenteras och vidimeras. Det blir en tjock lunta papper som slutligen går iväg till Flygsportförbundet via SMFF! Sedan kunde jag ju inte låta bli att bjuda på luftskepps-praliner som jag hade gjort, till alla som hjälpte till!

-Hur tänker du framåt? Har du fått blodad tand nu?

-Absolut! Jag har redan börjat planera för ett nytt försök med ett luftskepp med bättre svängegenskaper. Jag måste ju visa att jag kan flyga betydligt längre – och planen är då att skippa piruetterna! Sedan finns det ju speed-rekord också! När nu min sambo, Tomas Leijon, jagar världsrekord i Tyskland med galet snabba plan så tänker jag att jag kan jaga speedrekord i andra änden av hastighetsskalan. Det vore ju kul med två speedrekord i familjen!

Blimp uppställning

/Red

Skribent: Anton Vannesjö
E-post: Adressen Gömd


 

Vaccinera klubben.png



folkspel-header-13kb.png




Sportlicens


fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.



Svenska Flygsportförbundet är en del av svensk idrott.


 

SISU.png

Vi är med i studieförbundet SISU idrottsutbildarna.


Postadress:
Sveriges Modellflygförbund
Svenska Flygsportförbundet, Flygets Hus, Gustavslundsvägen 137, 5 tr
167 51 Bromma

Besöksadress:
Svenska Flygsportförbundet, Flygets Hus, Gustavslundsvägen 137, 5 tr
167 51 Bromma

Kontakt:
Tel: +46735072950
E-post: kansli@modellflygfor...

Se all info