Förtjänstmedaljer

19 JUL 2021 22:04
  • Uppdaterad: 19 JUL 2021 22:04

Medaljörer!

Flygsportförbundet FSF, delar ibland ut förtjänstmedaljer och plaketter till personer som genom sin gärning har betytt mycket för svensk flygsport inom sin gren. Normalt delas dessa ut på FSF årsstämma eller av grenförbunden. Pga coronan har detta inte kunnat ske på två år. I dagsläget är det några personer som fått vänta i två år på sin medalj samtidigt som det har kommit till ett par nya. De senaste medaljörerna som tilldelats FSF Förtjänstmedalj i silver är allas vår konstruktör, skolflygnestor och nybörjarvurmare Bosse Gårdstad samt skribenten, journalisten och konstflygaren Conny Åquist.

Conny har jobbat i många år för Modellflygnytts överlevnad. Han var även kraftigt drivande för framtagningen av SMFF 50 år, jubileumsboken där han gjorde ett fantastiskt arbete med att fara land och rike runt och intervjua gamla legender inom modellflyget.

Bosse Gårdstad kan ingen svensk modellflygare ha missat. Han började radioflyga 1972 och har genom åren konstruerat en hel rad modeller främst för nybörjare och sportflygare som alltid publicerats i Allt om Hobby. Han har på detta sätt entusiasmerat tusentals nya piloter till vår fina hobby. Bosse Gårdstad har av hälsoskäl redan fått sin medalj genom hans son Mats som också är modellflygare i Vallentuna. De andra medaljörerna får vänta ett tag till på överlämnandet tills vi kan träffas under lite festliga omständigheter, kanske på nästa förbundsmöte som vi hoppas skall kunna hållas på vanligt vis.

De övriga medaljörerna som fått vänta är:

Roland Brebäck – silver

Anders Hellsen – silver

Tomas Leijon – silver

Ulf Höglin - silver

Magnus Bernroth – brons

FSF plaketter har tilldelats:

Isak Hollman – guld

Olle Lövborg – guld

Emil Broberg - silver

På bilden syns Bosse Gårdstad med sonen Mats och ett litet axplock av Bosses konstruktioner.

På bilden syns Bosse Gårdstad med sonen Mats och ett litet axplock av Bosses konstruktioner.

Skribent: Anton Vannesjö
E-post: Adressen Gömd

Vaccinera klubben.png

Sportlicens

fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.

Svenska Flygsportförbundet är en del av svensk idrott.

SISU.png

Vi är med i studieförbundet SISU idrottsutbildarna.

E-post: kansli@modellflygfor...