Information från SMFFs styrelse december 2020

Viktig information inför 2021. ModellflygNytt och avgifter bland annat
  • Skapad: 06 DEC 2020 18:23

Modellflygnytt

Modellflygnytt blir nu en tidning som man kan prenumerera på. Under 2021 så kommer 4 nummer att produceras under förutsättning att vi får minst 1 000 prenumeranter. Kostnaden blir 250 kr/år. Om ni önskar tidningen så ska detta meddelas förbundet skriftligt senast 15 januari 2021 via mail till This is a mailto link. När vi ser att vi har fått in minst 1 000 prenumeranter eller inte så kommer vi att meddela detta till de som vill ha tidningen. Betalning av prenumerationen ska vara förbundet tillhanda senast 15 februari 2021. Betalningen sker antingen med swish eller via insättning på förbundets konto. Swishnummer skickas ut till de som vill prenumerera efter den 15 januari.

Rättelser

OBS!! I senaste numret av Modellflygnytt under styrelsen informerar så var texten fel på ett ställe. Det står att vår ansvarsförsäkring bara gäller vid flygning från godkända fält, det stämmer inte! Vår försäkring gäller på av TS godkända modellflygfält om vi följer de gemensamma säkerhetsreglerna och eventuella lokala regler men den gäller även om ni flyger på annan plats så länge som ni följer regler för drönare som finns på Transportstyrelsens hemsida.

I artikeln om vad gäller vid modellflygning så blev det en del felaktigheter. Informationen hämtades från TS hemsida avseende nya regler för drönare. Problemet är att en del bakomliggande sidor avser hur det är nu och inte det som gäller i framtiden. En helt ny artikel kommer att skickas ut när den har uppdaterats.

Ursäkta om detta har ställt till det för er, avsikten var att försöka få till en bra information.

Luftrummet

Från 4 januari 2021 så kommer de nya luftrumsreglerna att börja gälla i Sverige.

De stora förändringarna är att varje pilot måste registrera sig som operatör på Transportstyrelsens hemsida. Samtliga modeller ska vara märkta med operatörs-ID läsbart utan att verktyg/hjälpmedel behövs dock godkänns operatörs-ID i form av en QR-kod.

För våra juniorer, under 18 år, så måste antingen klubben eller annan operatör ansvara för flygningen då de själva inte kan vara operatör. Så länge som vi flyger på våra godkända flygfält och är medlem i förbundet så gäller detta. Vill man flyga på annan plats så måste ni läsa på TS hemsida vad som gäller. Våra gemensamma säkerhetsregler som finns idag håller på att uppdateras för att stämma överens med de nya reglerna. När Transportstyrelsen har godkänt dessa kommer vi att skicka ut dem till klubbarna så ni kan sätta upp dem på klubben.

Om ni i era klubbar känner att ni är på fler ställen och flyger fast det inte är en godkänd plats så är det bra att komplettera er ansökan till TS, det kan tex vara ett sjöflygfält eller en plogad vinterbana på annan plats än ordinarie fältet. På faltregister.se kan ni göra ansökan. Behöver ni hjälp så hör av er till förbundet så ska vi vägleda er hur ni ska göra.

Digital byggkväll

Tillsammans med RCFF så kommer vi att anordna digitala byggkvällar under vinterhalvåret. Detta är ett sätt att träffas online och diskutera byggproblematik, ge varandra tips och inspiration. Inbjudningar till dessa byggkvällar kommer ut på hemsidan men även på vår Facebooksida under evenemang. En första byggkväll har genomförts med nästan 60 deltagare! På detta möte hade vi dock frågestund om de nya luftrumsreglerna som snart börjar gälla. Det blev många positiva reaktioner efter mötet! Kul att så många ville vara med!

Information från kansliet

Här kommer lite nyheter i IdrottOnline.

1 För medlemskap

SMFF medlemskap exklusive ModellflygNytt

Senior 145 kr

Junior 100 kr (ModellflygNytt ingår för juniormedlemmar under förutsättning att tidningen produceras)

enskilda medlemskap kan slås ihop till en familj.

SMFF familjemedlemskap

Familjemedlemskap för alla medlemmar i familjen 175 kr exklusive ModellflygNytt.

2 För ModellflygNytt

Det krävs dock 1000 betalande prenumeranter för att tidningen ska produceras.

Prenumeration 250 kr för 2021.

Betalande juniorer och modellflygklubbar får i så fall ModellflygNytt gratis.

Den enskilde gör själv sin anmälan till SMFF om de önskar tidningen. Detta görs via mail till This is a mailto link eller genom att skicka brev till SMFF, Gustavslundsvägen 137, 167 51 Bromma. Klubbarna är inte inblandade i denna hantering.

3 Transportstyrelsens operatörs id

SMFF Transportstyrelsens Operatörsid

Det kommer att finnas möjlighet att lägga in Transportstyrelsen operatörs-ID så att det syns på medlemskortet i Cardskipper.

4 Har accepterat förbundets säkerhetsregler för modellflygning utomhus

SMFF Accepterat regler för utomhusflygning

Det kommer att finnas möjlighet att lägga in om medlemmen accepterat de uppdaterade säkerhetsreglerna för modellflygning utomhus. Detta borde vara en självklarhet men det är alltid bra för klubben att se om försäkring finns när man gästas av en besökande pilot.

5 För Radioflygbevis

SMFF Radioflygbevis 2021 med Multirotor

Radioflygbevis finns i fem kategorier:

• Motor A och B
  • Segel A och B
  • Helikopter A och B
  • Turbin A och B
  • Multirotor A och B

Kategori och Nivå registreras i Idrottonline.

6 För tävling

SMFF Tävlingslicens

Detta är de olika tävlingslicenserna som finns för de olika tävlingsgrenarna inom radio. Man kan bara välja en gren vid registreringen och det är den grenen som får pengarna. En nyhet för i år är att F3B och F3K har delats på. Kostnaderna för licenser och startavgifter hittar ni på förbundets hemsida.

• Friflyg F1
  • Linflyg F2
  • Konstflyg F3A
  • Segelflyg F3B
  • Segelflyg F3K
  • Helikopter F3C/F3N
  • Pylon F3D
  • Termiksegel F3J/F5J
  • Skalaflyg F4C
  • Aircombat
  • IMAC
  • FPV F9U

7 För internationell tävlingslicens

Den enskilde gör själv sin ansökan av FAL-licens på Flygsportförbundets hemsida. Klubbarna är inte inblandade. Här har ni länken.

Information från bredd

Påsksmällen

Påsksmällen är flyttad till 2022 på grund av rådande pandemi.
Påsksmällen kan efter samtal med flygsportförbundet komma att byta namn och agenda, men det återkommer vi mer om senare.

Klubbledarpärm

Kom ihåg att klubbledarpärmen finns på förbundets hemsida och är en bra hjälp för klubbar att dels driva klubben, dels en bra handledning vid skolflyg.
Klubbledarpärmen kommer under vintern att uppdateras med vissa ändringar.

Aktiviteter

Har ni någon bredd aktivitet som ni behöver stöd till kontakta gärna oss. Kontaktuppgifter hittar ni på förbundets hemsida.

Skribent: Lars Ekstedt
E-post: This is a mailto link

Vaccinera klubben.png

Sportlicens

fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.

Svenska Flygsportförbundet är en del av svensk idrott.

SISU.png

Vi är med i studieförbundet SISU idrottsutbildarna.

E-post: kansli@modellflygfor...