SMFF:s infoblad nr 1 2021

01 JAN 2021 17:08
Årets första SMFF info innehåller information om:
* Transportstyrelsens Operatörs-ID
* ModellflygNytt
* Nitrometan
* Förbundsstämman 2021
* FSF Förtjänstmedalj
* Internationell tävlingslicens (FAI licens)
* Gemensamma säkerhetsregler
* Cardskipper

• Uppdaterad: 01 JAN 2021 17:08

Det fullständiga infobladet

SMFF:s infoblad nr 1 2021

Operatörs-ID

Från den 4 januari 2021 ska det gå att göra registreringen för operatörs-ID på Transportstyrelsens hemsida men under en övergångsperiod fram till den 10 januari så gäller även de gamla reglerna. Men för att deras system inte ska krascha så behöver ni inte göra det då utan det räcker att ni gör det innan ni ska ut och flyga för första gången för året. Kom ihåg att märka samtliga modeller med ert operatörs-ID.

För er som är under 18 år så måste ni använda klubbens eller någon annans operatörs-ID, kolla med er klubb hur ni ska hantera detta.

Kom ihåg att även klubben kan ansöka om operatörs-ID för att möjliggöra för sina juniorer att fortsätta flyga om de inte har någon annan vuxens operatörs-ID som de kan använda.

För de piloter som avser att flyga från andra platser än de godkända fälten kommer de att behöva ta ett drönarkort, även det ska gå att göra från den 4 januari på Transportstyrelsens hemsida.

Modellflygnytt

Vill passa på att påminna om Modellflygnytt. För er som önskar prenumerera på tidningen 2021 och ännu inte har meddelat det till förbundet behöver göra det snarast, dock senast 15 januari. Detta görs genom att skicka ett mail till This is a mailto link

Om vi får ihop 1 000 prenumeranter så kommer tidningen att produceras. Om tidningen produceras så kommer juniorerna och klubbarna att få tidningen gratis.

Då vi vet att det finns några personer i klubbarna som inte har mail så vore vi tacksamma om ni kan hjälpa oss med att påminna dem om detta.

Nitrometan

Det kommer nya bestämmelser avseende innehav av bränsle med nitrometan från 1 februari 2021. Halten för när tillstånd krävs sänks från 25 till 12 volymprocent.

Tillståndsplikten gäller alla som utövar modellflyg som hobby – även de som gör så inom ramen för en ideell organisation eller enskild firma.

Tillståndet är kostnadsfritt och ansöks på msb.se (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). I skrivande stund så håller MSB på att modifiera ansökningsblanketten och det kommer även att bli möjligt att göra ansökan elektroniskt med hjälp av Bank-ID.

De privatpersoner som redan 1 februari 2021 innehar tillståndspliktigt bränsle behöver inte ansöka om tillstånd förrän 1 februari 2022 men om ni köper nytt bränsle efter 1 februari 2021 så måste ni ha tillstånd.

Förbundsstämman

Förbundsstämman 2021 kommer pga. pandemin även denna gång hållas digitalt. Mötet kommer att hållas under perioden 22 – 27 mars på samma sätt som senast. Motioner ska enligt stadgarna vara förbundet tillhanda senast 7 januari. Förslag på personval ska vara inlämnade till förbundet senast 6 mars (3 veckor innan mötet). Valberedningens förslag ska vara förbundet tillhanda senast 27 februari (4 veckor innan) och kommer att publiceras/distribueras senast 28 februari.

FSF:s förtjänstmedalj

Kom ihåg att ni har möjlighet att ansöka om FSF:s förtjänstmedalj till medlemmar som har jobbat mycket för klubben. Regelverket och ansökningsblankett finns på www.flygsport.se/verksamhet/utmarkelser

Internationell tävlingslicens

Från 2021 så ska ni som behöver ha en internationell tävlingslicens (FAI-sportlicens) göra den ansökan direkt på Flygsports hemsida, www.flygsport.se/Dokument/ansokanomfai-sportlicens

Gemensamma säkerhetsregler

I och med de nya luftrumsreglerna så har de gemensamma säkerhetsreglerna blivit uppdaterade. Det finns i Cardskipper möjlighet att se om medlemmen har accepterat dessa. Ni kan se hur det ser ut på medlemskortet längre ner. Registreringen av detta görs via licensmodulen i IdrottOnline.

Cardskipper

Cardskipper kommer förutom att visa medlemskort och tävlingslicens också att användas för att sprida viktig information. Informationen kommer självklart även finnas på hemsidan och gå ut via mailutskick. När man går in på medlemskortet så hittar ni informationen längre ner.

Det har även tillkommit en behörighet på medlemskortet, multirotor.

IdrottOnline

Så här ser de olika licenserna för 2021 ut i IdrottOnline. Här ser ni bland annat licensen om medlemmen har accepterat regler för utomhusflygning (Gemensamma säkerhetsreglerna).

Personlicens

Laglicens

När ni ska registrera en familj så måste först samtliga medlemmar vara registrerade individuellt innan familjen skapas och ansöks.

Tävlingslicens

När ni ska ansöka om tävlingslicens så kommer denna information upp, då ska ni klicka på triangeln längst till vänster för att välja vilken gren tävlingslicensen ska gälla för.

Om ni bara ska tävla i friflyg eller linflyg så räcker det att ni ansöker om en sådan licens, men då får ni inte tävla i någon av radioflyggrenarna. Om ni däremot tävlar både i en radioflyggren och fri- och/eller linflyg så måste ni ansöka licens för radioflyggrenen. Då får ni tävla i alla grenar. Pengarna för tävlingslicensen tillfaller den radioflyggren som ni ansöker för.

Vi får hoppas att vi snart kan träffas igen på olika evenemang.

Gott nytt år!

Borlänge den 1 januari 2021

Anders Jonsson

Ordförande SMFF