Svenska Hängflygförbundet

Flygläger i Sala 9-12 maj 2024

Kristiflygarelägret i Sala anordnas av Stockholms Hängflygklubb.

Plats: Salanda.

Varje morgon börjar med en gemensam briefing där dagens händelser och förutsättningar läggs fram.

På förmiddag och sen eftermiddag kör vi grundskolning(både teori och praktik). Ett par Instruktörsaspiranter kommer vara delaktiga i grundskolning och avrostning.

Mitt på dagen vinschar vi och hoppas på termikflygning och sträckflygning.

I samband med vinschningen så ska vi utbilda fler vinschförare och bogserledare.

På kvällen anordnas det diverse seminarier.

Ett seminare per kväll är tanken.

Markel pratar om termikflygning, moln, molngatornas uppkomst och hur de utnyttjas och tävlingsflygning.

Joel berättar om väderappar och andra nyttiga appar som kan användas under flygning.

Mario berättar om och visar sitt E-Help bygge.

Johan från Salaortens flygklubb kommer gå igenom hur man beter sig på ett aktivt flygfält för att alla ska kunna vistas där på ett säkert sätt.

Under hela helgen pågår det små tävlingar såsom pricklandning, högsta flyg, längsta flyg, flest starter och såklart PPC(poängplockarcupen) där man samlar poäng genom att flyga över förutbestämda punkter som ger olika poäng baserat på avstånd från fältet. Det kommer också sättas ut enklare banor baserade på dagens förutsättningar för dom som vill prova på att flyga bana.

Vi kommer även ha ett gäng paramotorpiloter som är med och flyger med oss hela helgen som vi kan utbyta olika erfarenheter med.

Varmt välkomna!

Publicerad: 2024-04-09