Ludvika RFK får oväntat besök

Vildsvin

Vildsvin angriper Ludvikas modellflygfält

Ludvika radioflygklubb håller mestadels till på Nyckelmyren (Ludvika flygplats, skyltat från Klenshyttan).

Vi har ett eget gräsfält, ca 150m långt och har även under vissa premisser möjlighet att flyga på asfaltfältet som finns närbeläget.

Vi har möjlighet att ladda batterier på plats för de som flyger farkoster som drivs på el och vi har inga restriktioner vilka tider vi får flyga eller inte då vårt fält ligger långt från bostadshus.

Vi har totalt 4 st av Transportstyrelsen godkända flygfält i Ludvika kommun, varav två är belägna på Nyckelmyren, dels vårt eget gräsfält samt den stora landningsbanan som är asfaltsbelagd, båda dessa har en godkänd flyghöjd på hela 500m. De övriga fälten som är godkända av Transportstyrelsen är Jägarnäsbadet samt Nyholm Airport, dessa har 120m flyghöjd som gräns.

Ludvika Radioflygklubb erbjuder ”prova på” lektioner vid Nyckelmyrens flygplats. Vi har flygplan och drönare med dubbelkommando. Det betyder att lärare och elev har varsin radio och där läraren tar över styrningen av flygplanet om nåt går fel. Vi hjälper dig igång kostnadsfritt.

Dessutom kan vi erbjuda simulatorträning i dator. En effektiv metod att lära sig flyga. Idag är vi ca 30 medlemmar men vi vill bli fler. Ungdomar är extra varmt välkomna.

Du är hjärtligt välkommen till vårat flygfält! Passera stora flygfältet och kör mot segelflygfältet.

Är du intresserad kontakta:

Publicerad: 2022-10-17

Senast uppdaterad: 2022-10-17