Victor Bergelin är skärmflygaren som nu ingår i FSF:s talangprogram. För att möjliggöra mesta möjliga flygning bor han i en husbil och jobbar på distans. Han säger sig vara ”en multidiciplinär flyggalning” som provat det mesta men nu satsar han stenhårt på skärmflygningen.

Victor får 25000 kronor till sin elitsatsning

Victor Bergelin, Åre Skärm och Drakflygklubb, får 25 000 kronor för att kunna utveckla sin flygning.

– Det ger mig en möjlighet att köpa en snabbare skärm inför sommarens tävlingar.

Att Victor Bergelin brinner för flygning kan det inte råda något tvivel om. Han bor i en husbil för att kunna resa och tävla på heltid större delen av året.

– Jag ser mig själv som en multidiciplinär flyggalning som flyger skärmflygning och tävlar i distans och i akrobatik, flyger speedriding, har tandemcertifikat, flyger hängglidare, har ett halvt ultralätt-certifikat och funderar på att börja med fallskärmshoppning i år eller nästa år. Jag vill flyga allt som går att flyga och hoppas få flyga länge.

– Dessutom flyger jag FPV-drönare, vilket är ett utmärkt redskap för att filma skärmflygning.

De stora projekten i år är VM och SM, men han siktar också på att göra filmade äventyrsflygningar som ska publiceras tillsammans med skärmflygförbundet.

– Jag tror att flygsport verkar svårt, dyrt och krångligt för många i min ålder. Så behöver det inte vara och jag hoppas kunna visa det med min skärmflygning.

Victor har runt 700 flygtimmar och är rankad Sverigetrea i distansflygning. Han var uttagen till EM 2020, som dessvärre blev inställt, och är uttagen till VM 2021. Dessvärre har det sedan Victor kom med i talangprogrammet bestämts att VM i skärmflyg, som skulle hållits i Frankrike i maj-juni, ställs in.

– I sommar ska jag flyga i Europa och i höst hoppas jag kunna följa vädret till andra delar av världen.

Förutom distans, så tävlar han i akrobatikflygning med paragliders, något som inte är så stort i Sverige, men enligt Victor själv så är han landets bästa akropilot för tillfället.

Den 30-årige flygaren är utbildad ingenjör och för att försörja sig jobbar han med programmering på distans. Han är medlem i Åre SDFK, och sysslar även med bergsklättring och kitesurfing när han får möjlighet.

– Men skärmflygningen är där jag vill lägga min mesta tid just nu.

Vad var det som fick dig att börja med skärmflyg?

– Jag letade efter mitt nästa projekt med min klätterkompis Olle och vi pratade om att börja hoppa fallskärm. Efter en kväll på youtube hittade vi skärmflygning istället, något vi aldrig hört talas om tidigare. Vi var sålda på idén. Vi anmälde oss till grundkursen och började direkt.

Vad är det som fascinerar så med skärmflygning?

– Det är en flygmaskin som enkelt får plats i en ryggsäck, kapabel att färdas över hundra kilometer om dagen utan motor. Den kan landas på toppen av ett berg eller bakom ditt eget hus. Hur kan det vara möjligt?

– Möjligheterna är oändliga. Att dessa skärmar är så lätta men även så kapabla inom både distansflygning och akrobatik slutar inte fascinera mig.

Ditt bästa flygminne?

– För två somrar sedan var jag med två goda vänner i Frankrike där väderförhållandena för första gången på många år gav möjlighet att flyga över toppen på Mont Blanc på 4 808 meter. Det var ett mycket speciellt och starkt minne för mig.

Vad har du för mål på lång sikt?

– Att fortsätta utvecklas och tävla mer inom skärmflygning, både distans och akrobatik.

Nu är Victor en av de flygsportare som ingår i Svensk Flygsportförbundets talangprogram och får 25 000 kronor till sin idrottsutövning.

Hur kommer du att använda pengarna från talangprogrammet?

– Det ger mig möjlighet att köpa en snabbare skärm för sommarens tävlingar, säger Victor Bergelin.

Publicerad: 2021-03-23