"När man hoppar glömmer man bort tid, rum och allt omkring en.” Maja Vesterberg satsar stenhårt på winguitflygningen och lägger så gott som all ledig tid på den.

Wingsuitflygning är Majas passion

Maja Vesterberg har utsetts till att delta i Svenska Flygsportsförbundets talangprogram, och får nu ett ekonomiskt stöd på 50 000 kronor.

– Nu kan jag fokusera på att flyga hela sommaren, säger Maja som satsar stenhårt på wingsuitflygning.

Maja Vesterberg är en 30-årig fallskärmshoppare från Umeå som började hoppa för åtta år sedan och som sedan dess haft en brant utvecklingskurva där hon satsat på wingsuitflygning, både inom- och utomhus.

– Jag och en väninna bestämde oss för att göra ett tandemhopp sommaren 2012. Vilket var bland det häftigaste jag någonsin gjort, så vi båda skrev upp oss för att gå elevkursen sommaren därpå. Och därifrån började livets resa känns det som.

– När man hoppar glömmer man bort tid, rum och allt omkring en. Man existerar bara här och nu. Ingenting annat spelar roll. Det är vad jag älskar med fallskärmshoppningen och det är exakt samma känsla när man flyger indoor wingsuit.

År 2018 testade Maja wingsuit för första gången. Hon blev helt fast och gjorde mängder av hopp på kort tid.

– Året därpå testade jag indoor wingsuit för första gången och blev helt betagen i hur kul det var, och vilket otroligt bra verktyg det är för att lära sig akrobatik.

Samma sommar skedde den svåra olyckan vid Umeå fallskärmsklubb, där nio medlemmar omkom då hoppkärran störtade.

– Det var flygningen i och människorna som jobbar på Indoor Wingsuit som fick mig att glömma bort tid och rum. Att fokusera min energi på något annat för att bearbeta olyckan och hitta lycka igen antar jag.

Efter detta blev Maja och en hopparkompis tillfrågade om att delta i Indoor SM 2019 och 3:rd Intl. Indoor Wingsuit Competition.

– Vi vann guld i båda tävlingarna och då bestämde vi oss för att vi startar lag och kör all in. Utomhus har vi vunnit mindre klubbmästerskap, samt distanstävlingarna Fallsvenskan och Blue Skies Competition. Dessvärre förhindrade Coronapandemin större tävlingar år 2020.

Under året 2021 siktar de på att delta i Blue Skies Competition Indoor 21, Indoor SM och Indoor Fallsvenskan 2021, och till sommaren blir det SM och VM utomhus, samt Fallsvenskan.

När detta skrivs har Maja 1 592 hopp totalt, och uppemot 20 timmar flygtid på Indoor Wingsuit. Hon gör en del hopp utan wingsuit också, men till säsongen 2021 satsar hon helt på wingsuit, förutom då hon ska vara fotograf vid tandemhopp.

Vad har du för mål med din flygning på lång sikt?

– Det skulle vara kul att bli coach internationellt, för att inspirera och lära andra denna underbara flygning. Jag vill att wingsuitflygningen ska bli större i Sverige, och att fler kvinnor får upp ögonen för denna sport.

Vilket är ditt bästa hoppminne?

– Helt klart då jag var i Portugal med ett gäng härliga wingsuitare och vi flög i formation med planet vi alla hade hoppat ut ifrån, en Pilatus Porter. Det var fenomenalt att flyga utmed ett plan, bara centimeter ifrån mig.

Hur mycket tid lägger du på hoppning?

– Brukar ha 5-6 veckor semester där jag hoppar varje dag morgon till kväll, samt alla helger jag är ledig från jobbet är jag ute på hoppfältet. Det är vad jag drömmer om att göra all vaken tid.

När hon inte hoppar fallskärm jobbar Maja heltid som personlig assistent och studerar samtidigt handelslogistik på heltid vid Umeå Folkuniversitet. Och om det inte är hoppsäsong åker hon gärna slalom eller vistas ute i naturen.

– Helst på en bergstopp, säger den minst sagt energiska Maja, och tillägger att hon också gärna bakar och gillar att äta kaksmet.

Du säger att du anses av vissa vara den mest hoppgalna. Varför det?

– Jag är väldigt intensiv, har väldigt mycket energi och försöker att göra det mesta jag kan av den tid jag har. Väl ute på hoppfältet när det är bra väder så hoppar jag så mycket jag kan, medan många andra tar det lugnt och chillar.

– Det var en sommar, 2016, då jag gjorde 225 hopp på fyra veckors semester. Och ungefär så är det varje år. Ordet lugnt finns inte i min ordbok.

Vad betyder det för dig att komma med i talangprogrammet, och hur kommer du att använda pengarna?

– Det är otroligt tacksamt och en morot för att fortsätta utvecklas, då andra uppmärksammar det man älskar att göra. Hoppning är en dyr sport när man gör så många hopp per säsong som jag, så pengarna kommer att göra att jag kan fokusera på att flyga hela sommaren.

Maja Vesterberg brinner för wingsuitflygning. Här syns hon i rosa dräkt när hon formationsflyger tillsammans med sina kompisar och hoppkärran, en Pilatus Porter. Nu är hon en av Flygsportförbundets talanger och får 50 000 kronor till sin idrottssatsning.

Publicerad: 2021-03-23