Drömgränsen nådd 500 km/t!

Tomas Leijon gillar att flyga snabbt. 1985 var rekordet 276 km/t och i år har Tomas nått drömgränsen 500 km/t.

Tomas Leijon tillsammans med Anna Grönvall efter att drömgränsen 500 km/t passerats.

Tomas Leijon satte det officiella svenska och nordiska hastighetsrekordet för radiostyrda modellflygplan med förbränningsmotor 1985. Det officiella svenska rekordet blev då 276 km/t med en bästa passering precis över den magiska gränsen, 300 km/t.
2019 var det dags igen, då med elmotor. Tomas ville nu nå galna 400 km/t! Under ett en-veckas träningsläger i Rothenburg i södra Tyskland lyckades han till slut nå 412 km/t.

I september i år slog han till igen. Efter att ha placerat sig som fyra i de öppna tyska mästerskapen i konkurrens med världens snabbaste piloter bar det av mot Frankrike helgen efter och flygfältet i Bisançon/Thise och World Cuptävlingen där. På finaldagen låg Tomas femma med 485 km/t i stora elflygklassen. Han upplevde dock att propellern fortfarande stallade i den farten och därför gick han ner något i propellerstigning inför sista omgången så att de ca 26 hkr som elmotorn lämnar lättare skulle komma till sin fulla rätt. Luftfuktigheten hade gått ner under förmiddagen och vinden avtagit så förhållandena var nu ideala. Ledaren, Oliver Zanker (tidigare världsrekordhållare) hade just satt nytt personbästa med 522 km/t och tvåan Marcus Schweinhuber hade gjort samma med 511 km/t så Tomas visste att luften var snabb en kort stund till.

– Den första accelerationspassering var något långsammare än normalt med 347 km/t men jag kunde se att Typhoonen blev som en prick rakt upp på två sekunder och jag rollade runt och accelererade rakt ner på full gas och ljudet gick över till ett högt tjut vilket det skall göra när propellern börjar greppa ordentligt. Genom den 200 m långa mätsträckan på en dryg sekund och sedan snabb vertikal upptagning igen. Under tiden hördes ropet i högtalarna: 507 km/t! Jag skrek rakt ut av glädje men kom sedan ihåg att jag hade en modell på väg rakt upp med över 140 m/s och den var nu VÄLDIGT liten! Jag fick till en halvbra vändning då jag kom lite snett så jag blev tvungen att svänga svagt genom mätsträckan. - 521 km/t, hördes ur högtalarna! Jag stängde av elmotorn och steg ca 400 m rakt upp för att få bort en del av farten. Medelfarten blev 514 km/t och jag hade därmed säkrat andraplatsen, berättar Tomas.

Du kan se (nästan) men framför allt höra flygningen i nedan filmklipp.

Tomas Leijon blev därmed tionde piloten i världen i den exklusiva 500 km/t-klubben och dessutom första icke-tysk att göra det . Hans medelfart på 514 km/t är den tredje snabbaste som någon blivit kvalificerad med. Svenska rekordhållaren med radiostyrda luftskepp, Anna Grönvall, assisterade som caller på flight line.

Publicerad: 2022-10-03