Svenska Flygsportförbundet

Svensk valdes till ordförande i Glider aerobatic kommittén

Under helgens CIVA-konferens i Lausanne, Schweiz valdes Pekka Havbrandt till ordförande för Glider aerobatic-kommittén.

FAI aerobatics commission (CIVA) är den internationella kommittén för konstflygning med motor och segelflygplan. CIVA beslutar om tävlingsreglerna och utser domare och funktionärer till EM och VM i alla tävlingsklasser. CIVA beslutar också vilket land som får arrangera EM och VM i de olika klasserna bland mycket annat.

För Sverige deltog Pekka Havbrandt. Hem kom Pekka med ytterligare uppdrag, då han valdes till ordförande i Glider Aerobatic kommittén och han blev även medlem i regelkommittén. Inte nog med detta utan Pekka kommer också att vara medlem av den internationella juryn vid VM i den högsta klassen (Unlimited) i Power i Italien 2023.

– Jag hoppas att de internationella erfarenheterna kommer att kunna göra nytta i uppbyggnaden av sporten i Sverige, som tyvärr fortfarande inte har hämtat sig från den coronarelaterade nedgången, berättar Pekka.

SKFF sammanträder under kommande helg för att planera för en aktiv Aerobatic säsong för både motor och segelflygaerobatics 2023.

Publicerad: 2022-11-15

Senast uppdaterad: 2023-01-03