Sveriges Modellflygförbund

Flygsportsförbundets Rookie-projekt

Detta är en del av RF:s rörelsesatsning i skolan, som går ut på att elever ska minska sin skärmtid och göra något fysiskt. I flygsport kan det vara att bygga och flyga modellflygplan. Dessutom en bra möjlighet för den lokala modellflygklubben att få in nya och yngre medlemmar. Vi har försvenskat det internationella konceptet Rookie och gjort till ett skolsamverkansprojekt.

En flygsportförening kan med Rookie-modellen hitta samarbete med en skola. Kontakta er idrottskonsulent på ert RF-SISU distrikt de har koll på vilka skolor som är med i Rörelsesatsningen i skolan, hur de jobbar och vart de ligger. När du fått kontaktuppgifterna till någon av era närliggande skolor kontakta dem och be om ett möte där föreningen presenterar idén med att byggga och flyga Rookie-modellen.

Detta kan göras på två slöjdlektioner (eller i andra teknikämnen) där man bygger Rookieflygplanet. Under slöjdlektionerna deltar två medlemmar från föreningen som leder och hjälper till under bygget tillsammans med slöjdläraren.

Samverkan med skolan | Svenska Flygsportförbundet Länk till annan webbplats.

Bengt Staffas

Publicerad: 2023-11-22