Tävlingar & rekord

Friflyg

Modernt friflyg utvecklades ur den ursprungligaste typen av modellflygpan, sådana som helt saknar styrning, som flyger fritt. Idag täcker begreppet friflyg in allt från små enkla nybörjarmodeller av balsa och papper till extrema VM-skepp, mer foster av rymdåldern med toppmoderna high-tech material, datoriserad programstyrning och enormt höga prestanda.

Linflyg

I denna form av modellflyg flygs modellerna i en cirkel och styrs av en pilot i centrum. Denne håller ett handtag som är kopplat till två tunna stållinor.

Linorna går in i flygplanets inre vingspets och är anslutna till en mekanism som överför rörelserna i linorna till planets höjdroder. Piloten får vrida sig runt i takt med planet. (Men yr blir man bara de första flygningarna.) Kombinationen av linlängd och flygfart är sådan att linorna hålls sträckta med en kraft som är flera gånger modellens tyngd. Det går alltså till och med att göra manövrer rakt ovanför huvudet. Sedan introduktionen i tidigt fyrtiotal har linflyget utvecklats till en tävlingssport på hög nivå.

Det finns fyra olika typer av tävlingsformer för linflygplan: Speed, Stunt, Team Racing och Combat. Det finns också Linstyrt skalaflyg och Carrier (hangarfartyg), men dessa former har i stort sett inga utövare i Sverige.

RC kontrollerat Segelflyg

Radiostyrda Segelflygmodeller

RC kontrollerat Motorflyg

Radiostyrda Motorflygmodeller.

Skalaflyg

Friflygande eller Linstyrda eller radiostyrda skalamodeller. Ett flyg- och ett skalabedömningsmoment. En- eller flermotoriga med diesel-, glödstifts-,tändstifts- eller elmotor.

Helikopter

Tävlingsflygning med radiostyrda helikoptrar.

Drönare

Moderna eldrivna radiostyrda modeller med många motorer

Publicerad: 2022-10-17

Senast uppdaterad: 2023-09-12