Stora grabbars och tjejers märke modellflyg

Märket går inte enbart till grabbar utan alla i alla idrotter som har tagit placeringar i större tävlingar eller tagit rekord kommer med i beräkningen.
Här är det bara modellflygare som vi tar hänsyn till.

Olika tävlingar ger olika många poäng och det finns regler som följs när man beräknar.
Det är bara VM-klasser som kan ge poäng.

För att bli stor grabb eller stor tjej så måste man ha kommit upp i 35 poäng vilket är samma som förstaplacering på ett individuellt VM.

Ett SM-guld ger 5 poäng så man måste vinna 7 SM för samma poäng som ett VM-guld.

Har man 10-dubblat poängen till 350 poäng har man rätt att bära sitt stora grabbars och tjejers märke med diamant.

Bästa modellflygaren i Sverige genom tiderna är Per Findahl som skaffat på sig 1086 poäng.

Preliminärt har Sverige fem modellflygare som har Stora Grabbars och Tjejers Märke med diamant

Länk till sammanställning

Stora grabbars märke modellflyg Pdf, 168.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Publicerad: 2022-11-02

Senast uppdaterad: 2024-03-12