I F4 skala finns många klasser men i dagsläget tävlar vi i de internationella klasserna F4C samt F4H. För något år sedan startade vi även en nationell instegsklass som vi kallar Populärskala som är baserade på de internationella klasserna.

Tävlingarna är uppdelade i två delar, en statisk del där man jämför treplans-skisser och bilder på fullskala planet med modellen och får poäng beroende på hur likt det är samt hur realistiskt den ser ut. Alla flyg kan ställa upp i alla klasser men man får mer poäng på vissa delar om man gjort mer av bygget själv i F4C och F4H.

F4C är den mest avancerade klassen där alla detaljer kontrolleras inklusive insida av cockpiten av domarna som kan går fram och titta nära på planet och man ska deklarera vad som man gjort själv eller vilka delar som är färdigköpta, det kan ta domarna upp emot 1 timme att kolla varje modell i denna klass.

F4H är en något enklare klass och domarna kollar planet från 5 meters avstånd samt man deklarerar lite enklare hur mycket man gjort, här har domarna bara 20 minuter på sig att bestämma sina poäng vilket gör att för att hinna med får domaren göra en något mindre detaljrikt koll på planet.

Populärskala har inget som ger plus poäng för vad man gjort själv och domarna får bara ett par minuter per plan för att se hur fint planet är.

Flygdelen är samma för F4C och F4H. Båda klasserna har 4 manöver som är obligatoriska (Start, landning, Liggande åtta samt sjunkande cirkel) samt 6 manöver som man själv kan välja. Manövrarna ska vara likt vad det riktiga flygplanet kan göra. För den nationella klassen är det förenklat med bara start och landning som obligatoriska samt 4 manöver till som man själv får välja. Man har tre flygomgångar och efter alla flygningarna är klara stryks den sämsta flygingen.

F4C och F4H har regler och riktlinjer som har fastställts av det internationella flygförbundet FAI (Fédération Aéronautique Internationale). På deras hemsida går det hitta en pdf med Sportingcode där alla regler och uträkning av poäng står. Det är bra att hämta upp och läsa igenom denna varje år då det inte tar så lång tid att kolla igenom för förändringar av reglerna. Populärskala regler kan hämtas på vår hemsida:

https://f4sweden.org/tavlings-dokument/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

På hemsidan finns även en tävlingskalender för året samt hur man anmäler sig till tävlingarna. Våra tävlingar är också ett perfekt sätt att träffa likasinnade som man kan diskutera byggteknik och nya byggmaterial eller hur man gör för att få bra flyt i sitt flygprogram. Ju fler vi blir desto större är chansen att vi kan träffas och få roligt tillsammans.

Vi har även en facebook sida där information om tävlingarna och annat som gäller skala finns:

F4sweden.org Skalatävlings info Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

F4 Skalaklasser

F4A: Friflygande skalamodeller, utomhusklass.

F4B: Linstyrda skalamodeller. Ett flyg- och ett skalabedömningsmoment. En- eller flermotoriga med diesel-, glödstifts-, eller tändstiftsmotor.

F4C: RC-styrda skalamodeller. Ett flyg- och ett skalabedömningsmoment. En- eller flermotoriga med diesel-, glödstifts-, eller tändstiftsmotor. VM-klass.

F4D: Friflygande skalamodeller med gummimotor för inomhusflygning. Ett flyg- och ett skalabedömningsmoment.

F4E: Friflygande skalamodeller med kolsyre- eller elmotor för inomhusflygning. Ett flyg- och ett skalabedömningsmoment.

F4F: Friflygande skalamodeller med gummimotor för inomhusflygning. Ett flyg- och ett skalabedömningsmoment. Den så kallade ”peanut”-klassen.

F4G: Stora RC-styrda skalamodeller.

F4H: RC-styrda skalamodeller., Stand Off. VM klass.

F4J: Som klass F4C men en teamtävling.

F4K: Skalahelikopter.

Publicerad: 2022-10-31